AUSTUS: 2018. aasta Suurbritannia GP järel pidi Lewis Hamilton esikoha saanud Sebastian Vettelile plaksutama. Nüüd tuleb sakslasel teha järgmine samm ja Hamilton ka hooaja kokkuvõttes kotti panna.Foto: PA APictures/Scanpix
Vormel 1
13. märts 2019, 22:01

VORMEL 1 2019: Sebastian Vetteli ristiretk Lewis Hamiltoni vastu, mis võib lõppeda krahhiga (5)

Pühapäeval Austraalias algava vormel 1 hooaja avapaugu eel tuleb pöörduda vana küsimuse poole: kas Lewis Hamilton või Sebastian Vettel? Viimastel aastatel on vastus olnud Hamilton, aga pärast reeglimuudatusi peaks suuremad trumbid olema Vetteli käes.

Viiekordne maailmameister Hamilton on mures, et tema istumise all olev Mercedes jääb peamisele konkurendile Ferrarile liialt palju alla. Briti sõnul koguni 0,5 sekundit ringi kohta, mida on sisuliselt võimatu tagasi teha.

Mercedese probleeme on enim seletatud asjaoluga, et võistkond pole seekord suutnud reeglite muutmisega kuigi hästi kohaneda. Lihtsustatult öeldes on 2019. aasta vormelite aerodünaamika lihtsam, eriti kehtib see esitiiva kohta.

„Ka eelmisel aastal oli olukordi, kus Ferrari oli meist kiirem. Seega peame veelgi rohkem tööd tegema, et seda vahet vähendada. Õnneks on minu ümber parim võistkond. Pole juhus, et oleme maailmameistrid,“ rääkis britt ESPNile.

Schumacherile lähemale

Statistikablogi F1Metrics võttis hooajaeelsed testid tükkideks ja järeldas, et Hamilton pakub natuke üle. Sõltuvalt rehvidest peaks Ferrari edu olema 0,15 kuni 0,3 sekundit. Enne eelmise hooaja algust andis sama portaal kerge edu aga Mercedesele.

Siis võitis Austraalias peetud avaetapi Ferrari rooli keerav Vettel. Sakslane oli sügiseni heal positsioonil, aga siis võtsid Hamilton ja Mercedes oma. Põhjuseid oli mitu: Vetteli sõiduvead, Hamiltoni tark taktika ja Mercedese väledam vormel.

Kui Hamiltoni aasta läheb täkkesse, tõuseb ta läbi aegade edukaimale vormel 1 piloodile Michael Schumacherile veelgi lähemale. Schumacher on tiitlini küündinud seitsmel korral, Hamiltonist saaks aga esimene kuuekordne tšempion. Etapivõitudes on Schumacher ees 93-71 ja poodiumites 155-134.

Hamilton on korrutanud, et ta ei mõtle Schumacheri numbritele. Sky Sportsi kanali kommentaator Martin Brundle usub, et britt valetab.

„Kõik ütlevad, et neid ei huvita statistika. See pole tõsi, huvitab küll. Nad on arvudega kursis. Olen kindel, et Hamilton tahab karjääri lõppedes olla igas statistikareas esimene. Ja hoolimata kõigest on Hamiltoni ja Mercedest hooaja lõikes väga raske lüüa. Nad suudavad hooaja jooksul aina paremini pühenduda ja kiirust juurde leida,“ rääkis ta.

Kui valida piloot, kelle õlul lasub enim pingeid, on selleks Vettel. Talvel hoidis ta omaette ja sai abi „maailma parimalt spordipsühholoogilt“ ehk elukaaslaselt Hanna Praterilt.

Vetteli ja Ferrari kasuks peaks mängima varasemast rahulikum õhkkond. Endine tiimijuht Maurizio Arrivabene lubas kogu maailmale tiitlit ja kui see sügisel näppude vahelt libises, hakkas ta võistkonda valitsema hirmu abil. See lõi Vetteli aga täiesti rivist välja. Uus juht, senine tehnikadirektor Mattia Binotto püüab suhetele rohkem tähelepanu pöörata.

Siiski pole Vetteli elu lill. Kimi Räikköneni asemel võtab Ferrari teises autos koha sisse Monaco esindaja Charles Leclerc (21), keda loetakse viimase aja andekaimate pilootide sekka. Julgemad ennustajad usuvad lausa, et ülikiire Leclerc paneb Vetteli paika.

Sarnane stsenaarium juhtus 2014. aastal, kui Red Bulliga neljal järjestikusel aastal maailmameistriks tulnud Vettel pandi heitlema esimest aastat tiimis sõitnud Daniel Ricciardoga. Lõpuks kogus Vettel vaid 167 punkti Ricciardo 238 silma vastu ja sakslane suutis Austraalia esindajat edestada vaid kolmel etapil.

Ferrari juht Binotto ütles, et Vettel ja Leclerc võivad omavahel võidu sõita, aga 50-50 olukordades eelistatakse kogenumat pilooti.

Räikkönen on teadmatuses

Mercedese ja Ferrari kõrval on etapivõitudeks suuteline ka Max Verstappeni tiim Red Bull. Verstappeni tallikaaslane Ricciardo kolis Renault'sse, uus paariline on 23aastane prantslane Pierre Gasly. Vähemalt ühte sõitjat vahetasid koguni kaheksa tiimi, samad piloodid jätkavad vaid Mercedeses ja Haasis.

Keskmikute heitlus tuleb traditsiooniliselt tihe, ainsana langeb testide põhjal ansamblist välja 2018. aastal selgelt viimaseks jäänud Williams. Võistkonna probleeme pole suutnud lahendada ka esimest korda pärast 2010. aastat vormel 1 põhisõitjaks pääsenud Robert Kubica.

Soome ja ilmselt ka Eesti populaarseim vormelipiloot Kimi Räikkönen püüab edu saavutada Alfa Romeo ridades. Tegu on endise Sauberi tiimiga – just sealt sai Räikköneni tähelend 2001. aastal alguse. Räikkönen ei oska (või ei soovi) hooaja eel suuri ennustusi teha.

„Meie kiirus on müsteerium. Auto on korralik, aga on näha, et tiimil pole nii palju raha kui Ferraril. Ma ei kujuta ette, kas võitlen viienda või kümnenda koha eest,“ vahendas soomlase sõnu Autosport.

***

Kuidas Eestis vormel 1 sõite näha saab?

Sarnaselt 2018. aastale ei näita Eestis vormel 1 ülekandeid ükski kodumaine kanal. Üks pääsetee on saksakeelse kommentaariga RTL. Üldjuhul RTL siinsete teenusepakkujate põhipakettidesse ei kuulu, seda saab tellida lisakanalina. Näiteks Elisas maksab üks kuu 49 senti.

Paljud vormelisõbrad vaatavad arvutiekraanilt illegaalseid striime. Tihtipeale on kvaliteet väga hea, miinusena võib pilt igal hetkel hanguda või sootuks katkeda. Kellel on rohkem kannatust, võib vormel 1 sarja kodulehelt (F1.com) tellida F1 TV Accessi paketi, millega saab võidusõite, kvalifikatsiooni ja vabatreeninguid vaadata kohe pärast nende lõppemist. F1 TV Access maksab ühes kuus 2.99 eurot. Otseülekandeid pole Eestist võimalik vormel 1 kodulehelt tellida.

***

Tagasi juurte juurde: kiireim ring tähendab lisapunkti

Vormel 1 sarja bossid otsustasid, et alates tänavusest hooajast antakse igal etapil välja lisapunkt, mille teenib piloot, kes sõidab võistluse sees välja kiireima ringi.

Tavapäraselt sõidetakse kiireimaid ringe etappide lõpus, kui suurem osa kütust on kulutatud ja autod on kerged. Nüüd tekib viimastel ringidel motivatsioon pingutada ka neil, kelle positsioon on kindel. Lisapunkt läheb arvesse nii individuaalses kui ka konstruktorite arvestuses.

Üks tingimus lisapunkti teenimiseks siiski on. Nimelt tuleb etapp lõpetada 10 parema seas. Oletades, et Ferrari piloot Sebastian Vettel saab kokkuvõttes 11. koha, aga sõidab välja kiireima ringi, läheb punkt kaotsi, sest seda ei saa ka keegi teine.

Kiireima ringi eest anti üks punkt ka aastatel 1950-1959. Tollal mõõdeti ringiaegu kümnendikes ja 1954. aasta Briti GP-l said võrdse aja kirja seitse pilooti. Punktitabelisse teenis igaüks juurde 0,14 silma.

***

Vormel 1 võistkonnad ja sõitjad 2019. aastal:

Mercedes

#44 Lewis Hamilton (Suurbritannia)
#77 Valtteri Bottas (Soome)

Lewis Hamilton. Foto: REUTERS/Scanpix

Ferrari

#5 Sebastian Vettel (Saksamaa)
#16 Charles Leclerc (Monaco)

Sebastian Vettel. Foto: PA Pictures/Scanpix

Red Bull

#10 Pierre Gasly (Prantsusmaa)
#33 Max Verstappen (Holland)

Max Verstappen. Foto: PA Pictures/Scanpix

Renault

#3 Daniel Ricciardo (Austraalia)
#27 Nico Hülkenberg (Saksamaa)

Daniel Ricciardo. Foto: PA Pictures/Scanpix

Haas

#8 Romain Grosjean (Prantsusmaa)
#20 Kevin Magnussen (Taani)

Romain Grosjean. Foto: PA Pictures/Scanpix

McLaren

#4 Lando Norris
#55 Carlos Sainz jr.

Lando Norris. Foto: PA Pictures/Scanpix

Racing Point

#11 Sergio Perez (Mehhiko)
#18 Lance Stroll (Kanada)

Lance Stroll. Foto: REUTERS/Scanpix

Alfa Romeo

#7 Kimi Räikkönen (Soome)
#99 Antonio Giovinazzi (Itaalia)

Kimi Räikkönen. Foto: PA Pictures/Scanpix

Toro Rosso

#23 Alexander Albon (Tai)
#26 Daniil Kvjat (Venemaa)

Alexander Albon. Foto: SIPA/Scanpix

Williams

#63 George Russell (Suurbritannia)
#88 Robert Kubica (Poola)

Robert Kubica. Foto: PA Pictures/Scanpix

***

Vormel 1 ajakava 2019. aastal

17.03 Austraalia GP
31.03 Bahreini GP
14.04 Hiina GP
28.04 Aserbaidžaani GP
12.05 Hispaania GP
26.05 Monaco GP
09.06 Kanada GP
23.06 Prantsusmaa GP
30.06 Austria GP
14.07 Suurbritannia GP
28.07 Saksamaa GP
04.08 Ungari GP
01.09 Belgia GP
08.09 Itaalia GP
22.09 Singapuri GP
29.09 Venemaa GP
13.10 Jaapani GP
27.10 Mehhiko GP
03.11 USA GP
17.11 Brasiilia GP
01.12 Abu Dhabi GP