TIPP-TOPP: Lewis Hamilton võitis teise võidusõidu järjest ja kerkis MM-sarja liidriks.Foto: AFP/SCANPIX
Vormel 1
14. aprill 2019, 20:43

Jean Todt: vanasti võis ringrajale minnes mõtiskleda, milline sõitja täna viga saab

„F1-st pole mingit mõtet dokumentaalfilmi vändata, sest iga võidusõit on triller,“ sõnas rahvusvahelise autospordiliidu (FIA) president Jean Todt (73) enne vormel 1 ajaloo 1000. võidusõitu ehk Hiina GP-d The Guardianile.

Paraku sel korral auväärt härra eksis. Shanghai ringrajal nähtu ajas pigem haigutama kui erutuma, sest Mercedesed olid täiesti omaette klassist ja võtsid hooaja kolmanda kaksikvõidu. 

Oma karjääri 75. etapivõidu noppis britt Lewis Hamilton, kes möödus avakurvis tiimikaaslasest Valtteri Bottasest ning libises vaikselt, aga kindlalt soomlaselt eest. „Pärast starti oli ainult vormistamise küsimus,“ tunnistas Hamilton sõidu järel.

Ferrari nädalavahetus liigitub taas nukrate kilda. Esiteks ei suutnud nad aja- ega võistlussõidus Mercedeste tempos püsida. Teiseks kukutas kehv boksipeatuste strateegia Charles Leclerci – kes möödus stardis meeskonnakaaslasest Sebastian Vettelist, kuid tiim käskis tal 11. ringil sakslane endast ette lubada – Max Verstappeni (Red Bull) järele viiendaks. Kõige krooniks röövis Pierre Gasly (Red Bull) viimasel ringil Vettelilt kiireima ringiaja eest teenitava lisapunkti.

21aastane Leclerc hoidus finišis teravatest kommentaaridest, vaid sõnas, et peab esmalt inseneridega aru pidama. Ferrari boss Mattia Binotto tõdes, et Leclercil on õigus pahane olla ja tiim peab seda aktsepteerima.

***

Kõige märkimisväärsem muudatus, mis F1-sarjas viimase 25 aasta jooksul toimunud, puudutab kahtlemata sõitjate turvalisust. 

Todt: „Piloodid on nagu moodsad gladiaatorid, kuid ajad on muutunud. Omal ajal oli võidusõit nagu härjavõitlus, kus kunagi ei olnud ette teada, kas võidab loom või toreadoor. Ringrajale minnes võis mõtiskleda, milline sõitja täna viga saab. Tänapäeva publik tuleb raja äärde teistel põhjustel.“

F1-e spordidirektor Ross Brawn (64) The Guardianile: „F1 on kütkestav lugu mehest ja masinast. Mõlemad suudavad teineteist pisut kompenseerida, kuid kumbki ei saavuta teiseta edu. See on täis poliitikat, intriige, julgust, imetlusväärset talenti, muinasjutte ja südantlõhestavaid lugusid. Täpselt nagu elu, kuid 1000 korda võimendatud kujul.“

Brawni töö on tagada, et tulevikus kustuks tuled ka 2000. GP stardiks. „Plaan on muuta vormel 1 veelgi vaatemängulisemaks ja etteennustamatumaks ning kindlustada selle rahaline ja ökoloogiline jätkusuutlikkus.“

Hiina GP

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 1:32.06,350
2. Valtteri Bottas (Mercedes) +6,552
3. Sebastian Vettel (Ferrari) +13,744
4. Max Verstappen (Red Bull) +27,627
5. Charles Leclerc (Ferrari) +31,276
6. Pierre Gasly* (Red Bull) +1.29,307
7. Daniel Ricciardo (Renault) +1 ring
8. Sergio Perez (Racing Point) +1 ring
9. Kimi Räikkönen (Alfa Romeo) +1 ring
10. Alexander Albon (Toro Rosso) +1 ring
* - sõitis kiireima ringiaja, mis tähendab üht lisapunkti.

MMi punktiseis pärast 3. etappi

Individuaalne: 1. Hamilton 68, 2. Bottas 62, 3. Verstappen 39, 4. Vettel 37, 5. Leclerc 36.
Meeskondlik: 1. Mercedes 130, 2. Ferrari 73, 3. Red Bull 52.

NUMBRID

  • 1. vormel 1 GP toimus 1950. aastal Suurbritannias Silverstone'i ringrajal.
  • 772 erinevat sõitjat ja 159 erinevat tiimi on startinud vähemalt ühel GP-l.
  • 107 erinevat pilooti ja 34 erinevat meeskonda on võitnud vähemalt ühe GP.
  • 72 eri ringrada 32 eri riigis on võõrustanud vormel 1 etappi.
  • 96 võidusõitu on peetud Itaalia pinnal. Järgnevad Saksamaa 77 ja Suurbritannia 72 GP-ga.
  • 68 korda on vormelid kihutanud Monza ringrajal. Järgnevad Monaco tänavaringrada 65 ja Silverstone 52 võidusõiduga.