WRC

ÕHTULEHE ÜMARLAUD | Tänaku ja Järveoja oskuste taha ei jää Tšiilis midagi (1)

Ohtuleht.ee, 9. mai 2019, 12:57
Loodetavasti õnnestub Martin Järveojal ja Ott Tänakul Tšiilis tõusta poodiumi kõrgeimale astmele.Foto: Micke Fransson/TT
Täna testikatsega algav Tšiili ralli toob MM-kalendrisse uusi tuuli, sest kunagi varem pole seal etappi sõidetud. Õhtuleht kutsus sel puhul kokku ümarlaua, et veidi rallijuttu puhuda. Küsimustele vastavad Mart Treial (MT), Karl Juhkami (KJ) ja Henry Lääne (HL).

1. Kihlveokontoreid vaadates peetakse sel hooajal sisuliselt igal rallil favoriidiks Ott Tänakut, vahet pole, kuidas tal eelnevalt läinud on. Mis võiks olla õigustus sellele, et Thierry Neuville ja Sebastien Ogier suurima soosiku ringist pidevalt välja jäetakse?

KJKihlveokontorite tarkus raha teenida. Tegemist on ju bisnisiga. Paneme Tänaku favoriidiks, kuna tal on meeletu kiirus. Sellest triost on just Oti selja taga suurim fänniarmee. Ja kui neid veel utsitada, et saarlane tõepoolest favoriit on, siis on nad ka ehk aplamad mammonat eestlase peale panema. Sest meie mehe kiiruses ei kahtle keegi. Ja kui masin korras püsib, siis ta ka ralli võidab. Ehk favoriidikoorem on õigustatud. Kui aga lisada juurde alatasa juppe poetav Toyota faktor, saavadki kihlveokontorid endaga ilusasti plussi jääda. Käsi kokku hõõruda ja sama trummi edasi taguda. 

Veidi sportlikum vastus - Ogier on terve tänavuse hooaja vingunud, et Citroen pole piisavalt kiire. Ja Neuville vingub lihtsalt kogu aeg, kuidas teised on temaga võrreldes eelisseisus. Tänak aga ei vingu, vaid sõidab. Ega kihlveokontoritel nüüd ajakirjanikest ja hard-core rallifännidest rohkem infot pole. Lähtepositsioon on sama, lihtsalt eesmärk on teine. Ühed tahavadki Oti võitu, teised hoolivad kasumist. 

MTPole ei vanade ega Tšiili koefitsientidega absoluutselt kursis, aga ju siis kontorid (mis on oma loomult kasumi peal väljas!) näevad / on näinud Tänakut kõige kiirema sõitjana. Lihtne. Ega nad polegi ju iseenesest eksinud, tulemused pole kiiruse taha jäänud.

Mis puudutab Tšiili rallit, siis tundub loogiline eeldada, et kolmandat korda järjest tehnika/rehvid/veljed eestlastele mäkra ei mängi. Meeste enda taha vaevalt midagi jääb. 

HL: Tänak on ju Eestis meeletult populaarne, mistõttu on loogiline, et tema peale ka palju panustatakse. Kuna ta aga igal rallil poodiumi kõrgeimale astmele ei tõuse, ongi kontoril mõistlik teda soosikuks pidada, kuna see on ärile kasulik. 

Mündi teistpoolt vaadates on klaar, et Tänak on väga kiire ning kui Toyota veljed ja muud osad katki ei lähe, on eestlane kas võidumees või sellele väga lähedal.

Seega on tõde minu arvates üpris lihtne: Tänakut soosikuks pidades on tal kõige väiksem koefitsient, mis võib paljudele – ja rallifänne on meil palju-palju – tunduda väga magus, samas on sportlikus mõttes teda igati õige favoriidiks pidada.

2. Kes tõuseb Tšiilis poodiumi kõrgeimale astmele? 

MTPole aimugi. Kuivõrd mul on kogu sealse ürituse kohta väga vähe infot ja teed on kõikide pilootide jaoks uued, siis isegi ei hakka nimedega spekuleerima. Võidab see, kes kohaneb tundmatusega kõige paremini, ei lõhu autot ega juhi iselagunevat autot.

HL: Ott Tänak. Meie mees saab suuremate konkurentide ehk Thierry Neuville'i ja Sebastien Ogier'ga võrreldes esimesel täispikal võistluspäeval rajale soodsamalt positsioonilt. See annab eelise, mis tuleb ära kasutada.

Saaremaalt pärit piloot on selgitanud, et ralli algab aeglaste kiiruskatsetega, mis on kohati üsna tehnilised. Kui meenutame, mida ütles Karl Kruuda Õhtulehe taskuringhäälingus "Tugitoolis sportlane", on täpne sõit see, mida Eestis võitmiseks teha tuleb. Ja Tänak on kodumaal edukas olnud.

Muidugi, Toyota töökindlus toob Tšiili mõned murepilved. Samas kinnitas Tänak, et autode jaoks on Tšiili kergem kui eelmine etapp Argentinas, tänu millele võiks tõenäosus olla suurem, et Yaris ise ei lagune.

KJ: Thierry Neuville. Aastaid on räägitud sellest, kuidas belglane pole piisavalt hea närvikavaga, et MM-tiitli peale sõita. Hetkel on ta küll MM-sarja üldliider, kuid hooaja lõpuni on veel üheksa etappi ehk võidupinget tema õlgadel veel pole. Siiamaani on õnn Hyundai esipilooti soosinud ning miskipärast arvan, et nii jätkub ka Tšiilis. Ogier sõidab oma "nigela" Citroeniga poodiumile, kuid teeb seda targalt. Mitte piire kompides. Tänak hakkab langema aga olukorda, kus vigu endale enam lubada ei tohi. Niisama teise või kolmandana finišisse kulgemine on okei lahendus ning vahel võib ju loota ka teiste ebaõnnele (nagu mullu Türgis). Pealegi, on ju saarlane ka ise öeldnud, et tänavu ei kihuta ta enam rallivõitude, vaid MM-tiitli suunas. Loovutame siis selle MM-etapi võidu kellelegi teisele. Seekord on lihtsalt punkte vaja. 

3. M-Sport teatas hiljuti, et soovib Tänakut väga enda ridadesse tagasi. Hõõru käsi kristallkuulil ja raporteeri, mida näed: kas eestlane vahetab pärast tänavust leivaisa?

KJSee sõltub järgmise kolme ralli resultaadist. Ott kuulab hetkel maad. Ta on tark mees, kellel on silme ees vaid üks – MM-tiitel. Toyota on kahtlemata saarlase näpunäidete abil väga kiireks saanud, kuid Jaapani autotootja usaldusväärsus pole järele tulnud. Kui Tšiilis, Portugalis ja Sardiinias aga midagi ei juhtu, jätkab Tänak Tommi Mäkineni usaldamist. Kui aga taas mingi mutrikene kusagil logiseb või pinge kõigub, on hoopis Malcolm Wilson see, kes käsi kokku lööb. 

HL: Kristallkuul on ähmane, kuna võimalikust tiimivahetusest on veel vara rääkida. Tänak on avatud igale pakkumisele, samas tundub loogiline, et Citroeni ega Hyundaisse ta ei lähe. Neil on ju esinumbrid paigas ja nendega ka lepingud sõlmitud.

Aga. Ehk suudab Toyota Tänakule järgmise paari kuuga tõestada, et küsimused töökindluse üle saavad õige pea lahendatud. Sel juhul poleks tal mingit põhjust leivaisa vahetada.

MTPuhas spekulatsioon, aga arvan, et mitte, sest Toyotal on tänu jaapanlaste huvile M-Spordist rohkem raha. See võimaldab Tänakule pakkuda kõike, mida ta MM-tiitli eest võitlemiseks vajab. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee