Margus MurakasFoto: Joosep Martinson
Spordiblogi
12. mai 2019, 21:35

Margus Murakas | Neuville on nüüd vähemalt õigete rallimeeste klubis (2)

Kui Ott Tänak on terve nädalavahetuse enesekindlalt sõitnud ja rallit juhtinud, läheb ta punktikatsele alati sellise tempoga, mis võimaldaks sealt viis lisapunkti noppida. Fakt, et ta punktikatse ära võitis, näitas, et ta oli ralli täielik peremees, sest punktikatsel riskivad ikkagi need, kellel midagi enam kaotada pole. 

Toyota meeskonnal on MM-sarja tiimidest kõige ägedamad võimalused ja kui sõitja oskab seda ära kasutada, siis nii need 25+5 rallid ka sünnivad. Selleks peavad kõik asjad paigas olema, sest üksi ei tee rallis midagi. Aga teades ja aimates Toyota võimalusi ja struktuuri, siis MM-karussellis nad nalja ei tee. 

Tšiili ralli oli kõigi jaoks uus ning kogenumatel meestel polnud kapist vanu legende sel korral võtta. Ma eeldasin, et vanade legendiraamatute puudumine võrdsustab olukorda, kuid kiired olid ikka samad sõidumehed, kes tavaliselt. Määravaks sai, kes sai legendi kohe alguses paremini paika ja kes pööras sellele ralli ajal rohkem tähelepanu, et seda täiendada. Töö legendiga on tänapäeva rallil vähemalt pool edust, kui mitte rohkem.

Ka auto seadistamine oli tavapärasest keerulisem ja sellega sai kõige paremini hakkama Sebastien Loeb. Jällegi kogemuse pealt! Ralli pole ala, mida oleks võimalik raamatust lugeda või Playstation'il õppida.

Kuna kiiruskatsete keskmised kiirused polnud väga suured, sai maksvusele see, kes julges oma legendi järgi enim riskida. Näiteks Andreas Mikkelsenil oli see probleem, et ta oli mõne kurvi esiti liiga optimistlikult kirja saanud. See aga segab tohutult sõidurütmi, kui jääd mõnes kohas napilt tee peale või ainult nipa-napa midagi ära päästad. See kõik röövib enesekindlust, mis rallis kõige tähtsam. Sa ei läbi katseid ju korduvalt, vaid ainult kaks korda 80 km/h ning seejärel ralli käigus 130-140ga. 

Tšiili teekate oli tugev ning rööpaid ei tekkinud. Samas polnud autodel pidamist. Veidi meenutasid katsed isegi Rakvere kanti. Viru rallil on meil sarnased teed. Kuna tee on maapinnast allpool, puudub nendel katsetel eksimisvõimalus.

Nägime seda Thierry Neuville'i väljasõiduga. No nii vähe oli vaja. Trampliiniga kurv muutis auto kergeks ja ta vajus 20-30 cm rajalt välja. Tegemist oli ka kohaga, kus tuldi metsast välja lagedale ja päike paistis vastu. Ehk visuaalselt oli väga raske seda kohta näha. 

Avariid on selle spordi lahutamatud osad. Kes sellega tegelevad, need ka arvestavad. Neuville ise ütles, et ta polnud nii kõva avariid varem teinud. Nüüd on ta vähemalt õigete rallimeeste klubis.

Mootorispordis on vaja õnne nii selles, et tehnika vastu peaks kui ka väljasõitudega. Sebastien Ogier oli Argentinas ühel hetkel kahe või isegi ühe ratta peal. Alati võib minna nii- või naapidi. 

Küll on mul kahju Esapekka Lappist. Vaesekene. Tal võis olla see Argentina avarii veel sees, kuna too oli samasugune raju raksakas nagu Neuville'i oma. See raputab ikka kõvasti ja võib-olla polnud ta veel üle saanud. 

Ja tagatipuks otsa siis veel punktikatse eksimus. Lasi auto lihtsalt liiga pikalt külglibisemisesse, kuid kui liiga pikalt libised, kaob tagatiiva survejõud ära. See aga tähendab, et kaob ka tagaosa pidamine ja ühtäkki lähebki auto lihtsalt teega risti. Tegemist on nüanssidega, mida on vaja ette näha. Lappist on tõsiselt kahju, kuid eks ta õpib. 

Aga Tšiili ralli võiks MM-karusselli alles jääda. Sõitjatele see meeldis ja katsete olemuselt on see ikkagi ehtne ralli. Tšiilis oli teepind kõva, mis tähendab, et tee ei lähe katki ja võrdsed olud säilivad pikemalt. Ei ole vahet, kas oled kolm-neli autot ees- või tagapool. Kõik saavad konkureerida. Samas pole tegemist põhjagaasiga kihutamisega, vaid teed on piisavalt keerulised ja kitsad. 

Lõpetuseks. Sporditegemise mõttes oleks Tänakul kõige mõistlikum jääda Toyotasse, aga maailmas teeb teatavasti õigust raha...