Ott Tänak.Foto: Toyota Gazoo Racing WRC
Spordiblogi
19. mai 2019, 22:00

Henry Lääne | Miks Tänakule Toyota, mitte M-Sport (6)

Rallimaailma koorekihist on järgmiseks aastaks lepinguta vaid üks sõitja – Ott Tänak. MM-tiitli nimel heitlev eestlane on tunnistanud, et mõtleb tulevikust avatud meelega, kuid miks peaks Tänak üldse Toyotast lahkumisele mõtlema?

Saaremaalt pärit piloodi siirdumist Hyundaisse või Citroëni tuleb pidada ebatõenäoliseks. Esimese puhul on asi selge – nende esinumber Thierry Neuville on Lõuna-Korea autotootjaga sõlminud pika lepingu ning kas kujutaksite ette belglase reaktsiooni, kui tiimijuht Andrea Adamo viib temani uudise, et nüüdsest tuleb Neuville'il meeskonda jagada Tänakuga? Muidugi, ega täpselt tea, mida Tšiili ralliga MM-sarja üldarvestuses kolmandaks langenud piloot arvaks, kuid tundub loogiline, et rõõmu see talle ei tooks.

Lisaks tuleb mängu raha. Ei teagi nüüd, millist allikat uskuda, kuid mõned väidavad, et Neuville ja Tänak teenivad ühe hooaja eest üsna võrdselt. Hyundai kukkur on küll päris sügav, aga kahe absoluutse tipu eelarve real hoidmine ei kõla reaalsena.

Citroëni puhul on raha suurim faktor. Enne tänavust hooaega Abu Dhabi sponsorrahad kaotanud võistkond sõidab sel hooajal ju vaid kahe autoga, mis on selge märk finantside puudumisest. Jah, M-Spordil on samuti kaks põhipilooti, aga nende näol on ju tegu era-, mitte tehasetiimiga.

Seega jäävadki sõelale Tänaku praegune ja endine leivaisa – vastavalt Toyota ja M-Sport. Viimase boss Malcolm Wilson ihub eestlase peale muidugi hammast, kuid raha kokkusaamiseks peab inglase firma maha müüma palju ralliautosid. Ja isegi siis pole kindel, kas Tänak Toyotat maha tahab jätta.

Mis võiks M-Spordi kasuks rääkida? Tegu on MM-sarja selgelt kõige töökindlama autoga. Elfyn Evans ja Teemu Suninen on tänavu kohati näidanud väga head kiirust ja Ford Fiesta võimekuses ei maksa kahelda. Paljud rallisõbrad ja -asjatundjad küll ütlevad, et Toyota on MM-sarja kiireim auto, aga seda on ju vaat et võimatu hinnata. Muidugi, masin pole kehv, aga pigem on Tänaku ja kaardilugeja Martin Järveoja oskused lihtsalt sedavõrd head.

Samuti võiks mõelda, et Tänakut tirib M-Spordi poole sentimentaalsus. Aga kas mehel, kes toonitab, et tema eesmärgiks on MM-tiitel, on tõesti praegu aega härdameelsuseks? Vaevalt!

Kui M-Sport on MM-sarja töökindlaim auto, siis Toyota puhul näitab statistika vastupidist. Küll on Jaapani autotootja võistkonnal paksem rahakott, mis võimaldab Tänakule maksta kõrgemat palka. Paremad finantsvõimalused tulevad kindlasti kasuks ka auto arendamisel, tänu millele tahaks loota, et millalgi jõuab Toyota oma probleemidele jälile.

Samuti pole Tänak andnud suurt mõista, et Toyotas talle ei istu. Jah, Yaris WRC kipub küll pilootidest mitteolenevatel põhjustel pahatihti katki minema, aga rohkem tõrvatilke meepotis olema ei paista. Vähemalt väljapoole mitte.

Loodetavasti on Toyota probleemid lastehaigus, millele ei panda peale plaastrit, vaid mis ravitakse välja. Edusamme nähes pole Tänakul põhjust Toyotast lahkuda – palk on kindlasti väga hea, auto võimekas ja meeskonnaga asjad sujuvad. 

Kirjutan kahe käega alla kogenud rallisõitjale Margus Murakale, kes ütles pärast Tšiili rallit Õhtulehe veergudel: „Sporditegemise mõttes oleks Tänakul kõige mõistlikum jääda Toyotasse.“ Maitsvat retsepti pole ju mõtet muuta.

Siinkohal võivad rallisõbrad rääkida, et Toyota lagunemine läks mullu Tänakule tiitli maksma. Samas ei teinud ka Neuville ega Ogier ideaalset hooaega, mistõttu pole mõtet heietada, mis oleks võinud olla. Oleksid ja poleksid on alati olnud pahad poisid