Ott Tänak ja Martin Järveoja – edukas duo.Foto: MIGUEL RIOPA
WRC
3. juuni 2019, 13:28

Tänak on Ogier’le konkurent, kelle sarnast pole prantslasel tšempioniseeria jooksul olnud (8)

Kes said Portugali ralli tulemuse üle rõõmustada, kelle jaoks läks eile lõppenud etapp lörri? Õhtulehel on vastused olemas, sest meie hindame WRC-tiimide ridades Portugalis sõitnud piloote!

Euroopasse naasnud rallikarussell näitas Ibeeria poolsaarel seda mündi poolt, mistõttu paljud pettuma pidid – 11 WRC-autoga startinud mehest ei tabanud lõppkoha suhtes pitseri pannud probleem ainult kolme.

Pole mingi juhus, et see kolmik tõusis ka poodiumile. Samamoodi ei tasu imestada, et trio moodustas MM-sarja üldarvestuse paremik ehk Ott Tänak, Thierry Neuville ja Sebastien Ogier.

Teise järjestikuse MM-ralli võitnud eestlase triumf oli magus mitmel põhjusel. Esiteks on poodiumi kõrgeimale astmele niiehknaa tore tõusta ja pole ju vahet, et Tänak alustab sisuliselt igal rallil suurima favoriidina.

Sebastien Ogier "ründab" Ott Tänakut šampusega. MM-sarja üldarvestuses on rollid vahetunud, eestlane on tõusnud prantslase suurimaks ohustajaks. Foto: Toyota Gazoo Racing WRC

Teiseks suutis Saaremaalt pärit roolikeeraja koos kaardilugeja Martin Järveojaga üle olla mitmetest probleemidest. Kui kaheksandal katsel ütlesid üles Toyota Yarise pidurid ja nägime otseülekandes, kuidas eestlased ülesõidul masinat putitavad, puges hinge kartus: "Jälle ollakse võidukursil, jälle veab Toyota alt!" Olgu tänatud kõikvõimsad isandad ja emandad, kes ei lasknud juhtuda sellel, mida oleme varem liiga palju näinud.

Ka laupäeva õhtu pani küüsi närima. Eestlased kaotasid päeva viimasel katsel 12,7 sekundit ja lubasid Kris Meeke'i üldarvestuses vaid 4,3 sekundi kaugusele. Hiljem saime teada, et ajakaotuse tingis katkine parem esimene amort. Hooldusalas tehti vigade parandus ja pühapäeva hommikuga sai selgeks, et Meeke ega Neuville Tänakule vastu ei saa.

Äraütlemata vahva oli ka Ogier'le käru keeramine. Tänak liikus punktikatsel kõige nobedamalt, ent vajutas veidi enne finišit pidureid, et mitte liiga palju silmi koguda ja MM-sarja liidriks tõusta. Tähendanuks ju see järgmisel etapil Sardiinias esimesena alustamist, kuid Itaalia saarel on puhastusefekt väga suur.

Mõned ütlevad, et punktikatsel Ogier ja Neuville'i selja taha potsatamine polnud õige samm, kuna need paar punkti võivad aasta lõpus tiitli maksma minna. Võib-olla tõesti, aga tulevikku on ju raske ette näha, mistõttu pole põhjust Tänaku strateegiat kritiseerida. See oli õige samm praegu ja jääb selleks ka pärast hooaega.

Seda on viimasel ajal küll palju öeldud, kuid kordamine on tarkuse ema: Tänak on saanud väga küpseks rallimeheks. Ta on nagu maleäss, kes mõtleb mitu käiku ette. Maailmameistritiitel näib tõepoolest vaid aja küsimus. Mõistagi saab eestlane hindeks 5!

Neuville kinnitas pärast Tšiili õnnetust söögi alla ja söögi peale, et temaga on kõik korras ja karm avarii ei pannud teda kartma. Samas võib ju igaüks suure suuga ehitada tohutu linna.

Thierry Neuville'i avarii Tšiilis oli väga hirmus. Foto: HO

Belglane tõestas nädalavahetusega, et ei üritanud niisama konkurentide ees valeinfot jagada. Tundub, et Hyundai esinumbriga on tõesti kõik tipp-topp ja Portugali ralliga saab Neuville väga rahule jääda.

Enne Ibeeria poolsaarele minekut kaotas ta MM-sarja liider Ogier'le 12 punktiga. Pärast Portugali on vahe kümme silma ja ees ootamas 13.-16. juunini sõidetav Sardiinia etapp, mille Neuville on kaks korda võitnud. Ka tema saab hindeks 5.

Ogier sõitis Portugalis samuti külma peaga. Viimasele päevale neljandana läinud prantslane teadis, et ainult sõiduga ta esikolmikusse ei trügi. Citroeni mees võttis tempo maha, hoidis rehve ja plaanis punktikatse kinni panna. Nii ka läks, aga finišisse jõudes plahvatas tema ja paljude vaatajate jaoks uudispomm.

Nimelt oli Meeke välja sõitnud ja sunnitud katkestama. Tänu sellele tõusis Ogier kolmandaks, kuid nagu mehe nägu reetis, polnud ta selle üle põrmugi õnnelik. Poodiumile jõudmine andis talle kolm lisapunkti, praegu on tema edu Tänaku ees vaid kaks silma.

Samas pole teepuhastamine tema jaoks midagi uut, sest valitseva kuuekordse maailmameistrina on Ogier seda tööd palju teinud. Tõsi, ilmselt tunneb Citroeni vaieldamatu esinumber suurepäraselt, et nii vägevat konkurenti kui Tänak pole tal oma tšempioniseeria jooksul olnud. Eestlane on lihtsalt nii hea ja näitab, et ka tema sõidab peaga ja kasutab vajadusel nutikaid lahendusi.

Ogier saab hindeks 4+. Ühest küljest läks strateegiamäng lörri, ehkki põhjused ei olenenud temast. Teisalt oli prantslane, kes ei konkureerinud kordagi võidu nimel, taas positsioonil, et kellegi eksimusest või ebaõnnest kasu lõigata. 

Teemu Suninenile jääb Portugal alati südamelähedaseks kohaks. Mullu jõudis ta seal esimest korda WRC-autoga poodiumile ja oli esikolmiku konkurentsis ka tänavu. Kuuendal katsel kadusid aga tema Ford Fiesta pidurid, mistõttu tuli ajakadu ohtralt.

Ühtlasi tähendas see, et Suninen läks laupäeval starti esimeste seas ehk tegeles raja puhastamisega. Kaotussekundeid parematele tuli veel ja veel, kuid tänu konkurentide eksimustele ja ebaõnnele tõusis soomlane lõpuks neljandaks. 

Esimest täishooaega WRC-masinas sõitev Suninen on nüüd finišisse jõudnud neljal rallil järjest. Teistel tuleb temaga kindlasti arvestada, sest kiirust on ta näidanud ning võistluse lõpetamised annavad kindlasti tippspordis nii vajalikku enesekindlust. Portugali ralli eest saab Suninen hindeks 4, kuna tempo oli korralik ja kõrgest mängust langemine polnud tema süü.

Sunineni selja taga lõpetas tema hulka kogenum meeskonnakaaslane Elfyn Evans. Waleslane oli samuti võitlemas poodiumikoha eest, kuniks lahti tulnud juhe surmas tema gaasipedaali. Evans sai küll teele tagasi, kuid selleks läks aega umbes neli minutit. Seega pidi ka britt järgnevatel päevadel palju rada puhastama ja kaotussekundeid tuli mühinal.

Samas oli Suninen pidevalt Evansist kiirem. Waleslane teenis küll viienda koha, kuid ralliga ei saa ta kuidagi rahule jääda. Jah, lahti tulnud juhe polnud tema viga, aga kindel allajäämine Suninenile pärast probleemi lahendamist valmistab talle kindlasti pettumust. Evansile hindeks 3.

Tõsi, Evansi stardipositsioon oli Suninenist koha võrra kehvem. Samas tundub, et see üleliia suurt rolli ei mänginud, kuna näiteks punktikatsel kaotas Evans nii Dani Sordole kui ka Jari-Matti Latvalale, kes alustasid temast eespool. Suninen oli hispaanlasest ja soomlasest kiirem.

Elfyn Evansi oli Portugalis viies. Foto: MIGUEL RIOPA

Sordo, Sebastien Loebi, Kris Meeke'i, Latvala ja Esapekka Lappi ralli läks aia taha. Igaüks neist saab hindeks 2. Portugalis oli külalisesinejana stardis WRC-debüüdi teinud Gus Greensmith, kes näitas küll potentsiaali, aga sõitis kaks korda teelt välja, tal jäi finišisse jõudmisest puudu paarsada meetrit. Sellest hoolimata jäi britt nädalavahetusega igati õigustatult rahule, kuna oli oodatust kiirem. Katkestamine on katkestamine, ka Greensmith saab hindeks 2.

Portugalis küttis kirgi ka Hyundai tiimitaktika ja Sebastien Ogier süüdistus Lõuna-Korea autotootja rallibossi Andrea Adamo suunas. Sellest räägime aga juba homme!

Õhtuleht hindas rallisõitjaid skaalal 1 kuni 5+, kus esimene tähistab kõige madalamat võimalikku hinnet. 5+ on võimalik saada vaid rallil kogutud maksimaalse punktiarvuga, katkestajatele – olgugi, et nad võivad rallit hiljem jätkata – läheb automaatselt kirja hinne 2. Ülejäänud hinnetele paika pandud kriteeriumit pole. 

Sõitjate arvestus:

1. Ogier 142 punkti
2. Tänak 140
3. Neuville 132
4. Evans 65
5. Meeke 56
6. Suninen 44

Võistkondlik arvestus:

1. Hyundai 202
2. Toyota 182
3. Citroen 158
4. M-Sport 122