WRC

ÕL SARDIINIAS | Rallifännide jumal Tänak, spordistaar Neuville ja perele keskenduv Ogier (2)

Henry Lääne, Tallinn-Alghero, 12. juuni 2019, 22:40
ENNAST TÄIS? Õhtulehega vestelnud endine rallikommentaator Vincent Renvoize meenutab, kuidas aastaid tagasi peeti Sebastien Ogier'd (embamas Ott Tänakut) Prantsusmaal ülbeks. Viimastel aastatel on seitsmendat järjestikust MM-tiitlit jahtiv Citroëni esipiloot aga silma paistnud härrasmehelikkusega. Scanpix / Imago Sport
Ragnar Klavanil võib Instagramis olla rohkem jälgijaid, kuid usutavasti suruks ralliäss Ott Tänak populaarsusvõistlusel jalgpallikoondise kapteni nagu iga teise Eesti sportlase vastu muru. Belgias ja Prantsusmaal on Thierry Neuville'il ja Sebastien Ogier'l staariks tõusmiseks vaja läbida veelgi raskem kadalipp, millega esimene ongi hakkama saanud, teine aga mitte.

Prantsusmaa 

Kui Kesk-Euroopa suurriigis kuulusid MM-sarja teleõigused maailma ühele kuulsamale spordiväljaandele L'Equipe, kommenteeris ülekandeid Vincent Renvoizé. „Sebastien Loeb on Prantsusmaal väga populaarne, oluliselt menukam kui Ogier,“ ütleb ta Õhtulehele alustuseks. „Loeb oli üle pika aja esimene prantslasest tipp-piloot ja tõusis rallispordist kuulsamaks.“

16 tšempionitiitliga on Gallia kuked MM-sarja kõige edukam rahvus. Peaaegu kõik trofeedest on Prantsusmaale toonud Sebastienid – üheksa on võitnud Loeb, kuus Ogier. 25 aastat tagasi jõudis ihaldatud maale Didier Auriol.

Sealjuures on huvitav märkida, et Loebi ja Ogier'd seob ajalugu. „Nad kohtusid 2007. aastal ja Loeb aitas noorema kolleegi järgmiseks hooajaks juunioride WRC-sarja,“ märgib Renvoizé. Ogier oli Citroëni roolis võimas ja võitis seitsmest etapist kolm. Tol hooajal sõitis JWRCs ka Jaan Mölder juunior, kes lõpetas 11 silmaga kaheksandana.

Edukas aasta tõstis Ogier' aktsiaid ja ta jõudis WRC-auto rooli. Citroëni tütarvõistkonnas sõitis ta veidi vähem kui kaks hooaega ning võitis 2010 Portugali ralli. Sel hooajal sai prantslane kolm võistlust kirja ka esindustiimis ja noppis Jaapanis karjääri teise triumfi WRCs.

2011 moodustas Citroën supervõistkonna. Andekas Ogier teenis leiba rallimaailma kuninga Loebiga. Renvoizé nimetab toda hooaega võrdlemisi kummaliseks ja krutib ajaratast Mehhiko rallini. „Loeb oli Ogier'd edestamas, kuid tehniliste probleemide tõttu kaotas esimene aega. Viimasel päeval jõudis Loeb Ogier'le lähedale ja meeskonna pealik Olivier Quesnel palus toona seitsmekordsel maailmameistril hoogu maha võtta. Ta polnud sellega nõus. Pärast Mehhikot keeldusid Loeb ja Ogier tihti tiimi korraldustest, Ogier rääkis sellest ka avalikult ja paljudele tundus, et ta on ülbe.“ 

Renvoizé sõnul jälgitakse ja toetatakse Loebi ka siis, kui legend ei võida. „Teda nähakse telereklaamides ja tänu Loebile avastavad inimesed mootorisporti,“ viitab žurnalist, et tänavu Hyundais sõitva piloodi katsed vallutada näiteks rallikrossi MM-sarja tõid ala juurde huvilisi. „Ogier'd näeb (meedia)pildis palju vähem, ainult siis, kui ta võidab. Ma ei oskagi selgitada, miks...“

Aga Renvoizé proovib. „Võib-olla ei turunda Ogier' meeskonnad teda nii palju, kui omal ajal Loebiga tehti. Samas tundub, et Ogier eelistab reklaamürituste asemel olla perega kodus.“

MM-sarja liider on naitunud Saksamaa ajakirjaniku Andrea Kaiseriga ja paari peres kasvab homme kolmeaastaseks saav poeg Tim. „Kaiser on abikaasa suhtes mõnikord väga kaitsev,“ ütleb Renvoizé justkui märkides, et seegi on üks põhjus, miks avalikkus Ogier'd nii palju ei näe ega kuule.

Belgia 

Riik, mis on eelkõige tuntud oma kulinaaria, kesvamärjukese ja halle ajurakke ragistava detektiiv Hercule Poirot' poolest, on sünnimaaks mitmetele kõrgel tasemel rallipilootidele. Neist parimaks tuleb pidada praegu maailmameistritiitlit jahtivat Neuville'i. 11 MM-etappi võitnud 30aastase belglase kõrvale peaks rallisõpradele tuttavad olema ka Francois Duval ja Freddy Loix.

„Ma arvan küll, et Neuville'i võib Belgias pidada spordistaariks,“ ütleb kuningriigist pärit rallifänn Michel Vanderlinden Õhtulehele. „Samuti usun, et tema iseloom on inimestele meeldiv. Ma pole kuulnud, et Thierryst halba räägitakse. Olen temaga paar korda rallide ajal vestelnud ja ükskord ootasime koos lendu Soome. Ta võttis aega, et minuga juttu puhuda.“

Sporditähe staatust pole Belgias lihtne teenida, eriti roolikeerajal. Vanderlinden ütleb, et tema kodumaal on rallist menukamad näiteks jalgpall, jalgrattasport, tennis, maahoki ja korvpall. Tõsi, mootorisport on üldiselt sealmail au sees, kuid eelistatakse motokrossi (Stefan Everts on viiekordne Belgia aasta sportlane – H. L.) või ringrajasõitu.

Vanderlinden märgib huvitavat asjaolu – ralli on populaarsem Belgia prantsuskeelses osas. „Vahet pole, et Neuville on viimased hooajad tiitli eest võidelnud, flaamid talle eriti tähelepanu ei pööra.“

Seega pole teps mitte ime, et eeskätt valloone teenindav rahvusringhääling RTBF näitab otsepildis iga ralli punktikatset. Põnevat heitlust on võimalik vaadata ka flaamidel, kuid selleks tuleb rahakukrut tühjendada.

Vanderlinden mäletab, kuidas hiljuti vormel 1 sõitnud Stoffel Vandoorne'i tegemisi jälgisid pingsalt nii valloonid kui ka flaamid. „Tundub, et ralli on rohkem riigi prantsuskeelse rahvusrühma DNAs. Thierry räägib ideaalset prantsuse keelt, seegi tuleb kindlasti kasuks,“ lausub ta.

MM-sarja üldarvestus

1. Sebastien Ogier (Citroën) 142 punkti
2. Ott Tänak (Toyota) 140
3. Thierry Neuville (Hyundai) 132
4. Elfyn Evans (M-Sport) 65
5. Kris Meeke (Toyota) 56

Meeskondade seis

1. Hyundai 202 punkti
2. Toyota 182
3. Citroën 158
4. M-Sport 122

Sardiinia MM-ralli (katse arv, nimi, pikkus ja algusaeg)

Neljapäev

Testikatse Olmedo 3,92 km 10.00
SS1 Ittiri Arena Show 2,00 km 18.00

Reede

SS2 Tula 1 22,25 km 09.03
SS3 Castelsardo 1 14,72 km 10.20
SS4 Tergu – Osilo 1 14,14 km 11.09
SS5 Monte Baranta 1 10,99 km 12.18
SS6 Tula 2 22,25 km 15.42
SS7 Castelsardo 2 14,72 km 16.59
SS8 Tergu – Osilo 2 14,14 km 17.48
SS9 Monte Baranta 2 10,99 km 18.57

Laupäev

SS10 Coiluna – Loelle 1 14,97 km 09.08
SS11 Monti Di Ala' 1 28,21 km 10.11
SS12 Monte Lemo 1 28,03 km 11.03
SS13 Coiluna – Loelle 2 14,97 km 17.08
SS14 Monti Di Ala' 2 28,21 km 18.11
SS15 Monte Lemo 2 28,03 km 19.03

Pühapäev

SS16 Cala Flumini 1 14,06 km 09.15
SS17 Sassari – Argentiera 1 6,89 km 10.08
SS18 Casa Flumini 2 14,06 km 12.15
SS19 Sassari – Argentiera 2* 6,89 km 13.18

* – Punktikatse. Jälgi rallit alates testikatsest Õhtulehe spordiveebist sport.ohtuleht.ee.

Kõigi Õhtulehe paberlehes ilmunud artiklite täismahus lugemiseks vajuta:

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee