Margus Murakas.Foto: JOOSEP MARTINSON
Spordiblogi
16. juuni 2019, 17:30

Margus Murakas | Tänaku võiduta jäämine pole mingi traagika (11)

Ott Tänaku emotsioonist Sardiinia ralli punktikatse lõpus oli näha, kui pettunud ta oli. Kaadreid vaadates oli selge, et probleem oli roolivõimendiga. Nüüd on küsimus selles, mis temaga juhtus. Kas sattus ette mõni juhuslik kivi, mis tegi mõne toru või vooliku katki? Mine tea.

Võidusõiduautodel on kiired latid, kiired roolid. Ülekandearv on väga suur. Kui võimendit pole, on rooli väga raske keerata. Vahe on ka pinnases. Mööda asfalti on ilma roolivõimuta lihtsam sõita kui pehmel pinnasel. See takistab oluliselt rataste keeramist.

Igatahes olukord, kus Tänak sõitis natuke rajalt välja, oli tagajärg, mitte põhjus. Ta ei suutnud libisemisele piisavalt kiirelt reageerida ja nii see auto pooleldi spinni läks.

Vaevalt, et see intsident Tänaku järgmise aasta lepingut mõjutab. M-Spordi võimalused ei tõusnud. Seal on tähtsamad tegurid mängus.

Aga iseenesest oli ralli äge. Ott sai taaskord ees sõitmisega hästi hakkama, ta hoidis auto tervena ja kiiruse üleval. Kui ta võitis laupäeval kõik katsed, tekitas ta endale piisava edu, et tänasele päevale rahulikult vastu minna. Täna sõideti ka rahulikult, valmistuti rehve säästes ja turvalist vahet hoides punktikatseks.

Kui vaadata põhiliste konkurentide Sebastien Ogier’ ja Thierry Neuville’i tegevust, jääb mulje, et Otil ja Toyotal tegevusplaan olemas ja kõik läheb selle plaani järgi. Konkurentide leeris on aga justkui paanika. Tehakse nii, nagu juhtub. Ülepingutamisest tekivad sõiduvead, mis tekitavad neile veel rohkem meelehärmi. Siis tundubki, et neil pole korrektset tegevuskava või distsipliini. Tänakul on see olemas.

Mida ralli edasi, seda rohkem konkurendid Oti kiiruslikku üleolekut tunnistavad. See sunnib neid rohkem pingutama. Aga pingutatakse füüsikast üle.

Ogier’ esimese päeva viga on väga labane. Kui sõidad alajuhitava autoga, on esirattad rohkem välja keeratud kui kurvi raadius. Auto gabariit pole tiib, vaid rattakoopast välja vaatav ratas. Kui lähed vasakusse kurvi, jääbki ratas kivi taha. Siis ongi roolivarras kõver ja ratas viltu all, nagu tal juhtus. Tundus, et viga tuli keskendumise puudumisest või lohakusest.

Sebastien Ogier' ja Julian Ingrassia üritasid reedel oma Citroen C3 WRC-d parandada, aga tulutult. Foto: Imago Sport/Scanpix

Kurvi sisse minnes saab sõitja aru, kui ta lõikab liiga palju. Kui näed, et auto suund on kivi poole, peaks jõudma reageerida. Minu arust oli seal ruumi korrigeerida. Lase see trajektoor pool meetrit või meeter kivist väljapoole.

Sardiinia rallil oli ka rehvivalik fortuuna. Ott oskas oma Sardiinia kogemusi paremini ära kasutada ja see tõi talle ka teiste ees edu sisse. Neuville’i esimese päeva probleemide algpõhjus oli aga just vales rehvivalikus.

See, et Tänak tehnilise rikke tõttu võidust ilma jäi, pole mingi traagika. See ongi tehnikaspordi eripära. Kui sellega ei suuda harjuda, tuleb malet mängida.

Poodiumil olid täiesti uued näod. Alale toob see lisavärvi ja loob lisaväärtust. Väga kurvastama ei pea, pool võitu tuli ju Eestisse, sest Dani Sordol on eesti naine.

Pealegi on äge, et esimese kolme osas on MMi punktiarvestus nii tihe. Kujutage ette, et Ott oleks sealt jälle 30 punkti ära võtnud. Teistel oleks mast maas olnud. Nüüd on pikk paus, kõik saavad Soome ralli eel rahulikult teste teha. Kuni kümnepunktilised vahed tähendavad seda, et vahesid pole. Loomulikult soovime, et meie mees võidaks, aga laiemat pilti vaadates on kõik hästi.

Olin seotud eile lõppenud Viru ralliga ja seal üks mehaanik ütles, et juhul, kui sa pole eestlane, läheb WRC-sari sama ebahuvitavaks kui Schumacheri-aegne vormel 1. Või isegi praegune vormel 1. Kui vahed on väikesed, siis on rohkem pingutamist ja sporti.

Soome rallil on Otil kindlasti võimalus isegi esimesena startides võita. Mullu oli Neuville teed puhastades suures hädas, aga minu arust pole Hyundaid Soomes kunagi seadeid paika saanud. Eelmisel aastal halasid nad seal päris palju. Ainuke, kes toona kiiresti sõitis, oli Hayden Paddon, kes käis enne ka Rally Estonial. Aeglasematel kruusateedel on Hyundaid kepsakamad.

Palju sõltub ka ilmast. Kohe, kui seal tuleb tilk vihma, seob see lahtise kruusa ära. Siis pole hullu midagi, võib-olla on isegi Otil hea esimesena minna. Aga kui on pikalt kuiv, võib alguses natuke raske olla. Samas, nägime Sardiinias, et Ott läks Ogier’ järel teisena rajale ja sai väga hästi hakkama. Ja millises tiimis on veel suurem Soomes sõitmise kogemus kui Toyotal? Kellelgi pole neile selles osas midagi vastu panna.