Pettunud Ott Tänak pärast Sardiinia MM-rallit.Foto: ANDREAS SOLARO
WRC
27. juuni 2019, 12:10

Tunnustatud ralliajakirjanik: Toyotal on olemas kõik, mida Tänak vajab. Aga see pole kodu... (22)

Maailma parimaks rallliajakirjanikuks peetav David Evans kirjutab oma Autospordis ilmunud kolumnis, et Ott Tänaku otsus – kas jääda Toyotasse või minna mujale – mõjutab autoralli MM-sarja sõitjate turgu kõige rohkem.

Evansi sulest 1. mail ilmunud lugu, kuidas M-Sport tahab väga eestlast taaspalgata, pani käima kuulujuttude virvarri. Kas Tänak pikendab Toyotaga lepingut? Või saab Malcolm Wilson, kes mängib piloodi karjääris nii tähtsat rolli, oma tahtmise?

Eelmisel MM-etapil Sardiinias tundus, et M-Spordi soovi täitumine muutub üha raskemaks, kirjutab Evans. "Aga siis kadus Tänakul punktikatsel roolivõim. Dani Sordo võitis, Andreas Mikkelsen jõudis poodiumile. Harva on üks ralli mänginud nii suurt rolli küsimuses, kes võib järgmisel hooajal kuhu minna."

Evans tunnistab, et tal pole ausalt öeldes aimugi, kuidas Tänak otsustab. Kui varem kaldus ajakirjanik M-Sporti naasmise poole, siis laupäeva õhtul (eestlane võitis kõik laupäevased kiiruskatsed ja võttis kindla liidrikoha - toim.) Sardiinias tundis ta sama kindlalt, et saarlane valib Toyota.

Jaapani autotootja tiimil on Evansi arvates olemas kõik, mida Tänak vajab. "MM-sarja suurim eelarve, üks paremaid taristuid, väga kiire ralliauto ja autotööstuse üks mõjukamaid mehi (Toyota juht Akio Toyoda - toim.) on vaid telefonikõne kaugusel. Aga Toyota pole kodu," ütleb žurnalist. Ta lisab, et M-Sport oli, on ja jääb Tänaku jaoks koduks.

On ju roolikeeraja ja firma omaniku Wilsoni suhe lähedane. "Tuleb vaadata vaid Tänaku filmi, et mõista, kui tugev nende suhe on. Alati, kui Ott kaljult alla kukkus, ulatas Malcolm talle abikäe." Evans usub, et kui Tänak oleks võitnud Sardiinias ja suutnuks triumfeerida ka Soomes, oleks eestlane igal juhul Toyotasse jäänud.

Samas on selge, et Tänaku otsus mängib sõitjate turul suurimat rolli. On ju teised MM-tiitli eest heitlevad piloodid Thierry Neuville ja Sebastien Ogier vastavalt Hyundais ja Citroenis järgmiseks aastaks paigas.

Eile teatas Evans, et järgmisel aastal saab Toyotaga MM-sarjas täishooaja kaasa teha Kalle Rovanperä. 18aastane soomlane lükkas küll sellised jutud ümber, kuid Evans on varemgi ülemineku-uudistega täppi pannud.

Peaks Tänak Toyotasse jääma ja Rovanperä tiimiga liituma, tähendaks see, et Kris Meeke'i ja Jari-Matti Latvala koht on ohus. Evansi hinnangul vääriks kohta põhjaiirlane, kuna erineva statistika põhjal on ta hooaja esimeses pooles Latvalast selgelt parem olnud. Tõsi, ka Meeke on teinud rumalaid eksimusi ja ühtegi ideaalselt õnnestunud rallit pole tal tänavusest ette näidata.

"Mulle meeldib Jari-Matti väga ja seda on valus öelda, aga tema tee MM-sarjas võib peatselt läbi saada, ehkki midagi pole kivisse raiutud. 50 punkti järgmiselt kahelt rallilt annaks minu hinnangul Meeke'ile üpris kindlasti koha Toyotas ka järgmiseks aastaks," leiab Evans.

Ajakirjanik võttis luubi alla ka teiste pilootide tegemised. Evans usub, et Craig Breeni osalemine Soome MM-rallil lisab Esapekka Lappile ja nii mõnelegi teisele kamaluga pinget. Iirlasel on suurepärane võimalus näidata, mida ta pakkuda suudab ning kui Breen peaks Soomes tegema hea tulemuse, koputab ta mitme tiimi uksele.

Kuigi Hyundai on Hayden Paddoni jätnud pealtvaataja rolli, arvab Evans, et uusmeremaalase koht on MM-sarjas WRC-auto rooli taga. Sama kehtib ka Mads Östbergi kohta, kes aitab tänavu arendada Citroeni R5-masinat.

Sordo võimalused järgmisel aastal MM-sarjas kaasa teha on rallieksperdi uskumuse kohaselt väga head. Ta usub, et sarnaselt tänavusele jagavad hispaanlane ja Sebastien Loeb ühte Hyundai autot.

Küll leiab Evans, et Andreas Mikkelsen peab 1. - 4. augustini sõidetaval Soome rallil näitama meeskonnakaaslastega võrreldes suurepärast kiirust, kui tahab tänavust hooaega lõpuni sõita. "Kui Mikkelsen suudab Neuville'i edestada vähemalt pooltel katsetel ja Breenist selgelt tempokam olla, võime rääkida, et ehk on norralane uue lehe pööranud. Ent kui mõlemad eesmärgid jäävad alistamatuks, ei paista tunneli lõpus enam eriti valgust."

Žurnalist jagab kiitust ka Ogier'le. Evansi hinnangul on fakt, et prantslane suudab Citroeniga Tänaku sabas püsida, hooaja esimese poole jutulõng number üks. "Ogier suudab koledalt võita ja nii maailmameistriks tullaksegi," sõnab Evans.

MM-sarja üldarvestus:

1. Ott Tänak 150 punkti 
2. Sebastien Ogier 146 
3. Thierry Neuville 143 
4. Elfyn Evans 78 
5. Teemu Suninen 62 
6. Kris Meeke 60 
7. Andreas Mikkelsen* 56 
8. Dani Sordo* 52 
9. Jari-Matti Latvala 40 
10. Esapekka Lappi 40 
11. Sebastien Loeb* (Hyundai) 39

Meeskondlik seis:

1. Hyundai 242 punkti 
2. Toyota 198 
3. Citroen 170 
4. M-Sport 152

* - Ei sõida kaasa täishooaega.