Nigel Mansell.Foto: Reuters/Scanpix
Vormel 1
25. juuli 2019, 12:42

Vormel 1 maailmameistri meenutus: masin proovis sind igas kurvis tappa (1)

Vormel 1 sarja 1992. aasta maailmameister Nigel Mansell usub, et praegused piloodid ei koge iialgi, mis tunne on juhtida tõelist F1-masinat.

Mansell tegi tegusid ajal, kui mootorispordis toimus tohutu tehnoloogia areng, mis algas tuleohtliku turbo kasutusele võtuga. Tolle ajastu masinad liikusid 1,5liitriste mootorite toel, mille võimsus küündis üle 1500 hobujõu. Praegu jääb see 1000 hobujõu kanti. 

"Vormel 1 ei naase kunagi selliste mootorite juurde," sõnas Mansell FIA ajakirjale.

"Nende turbomootoritega masinate juhtimine oli kõige erutavam ja hirmutavam asi, mida on võimalik elus teha. Mitte miski ei küündi Williams FW11B masina lähedalegi. Mitte miski! Ausalt, praegused sõitjad ei saa kunagi teada, mis tunne on juhtida tõelist F1-masinat."

F1-auto juhtimise kergus on sel hooajal korduvalt teemaks tulnud, sest valitsev maailmameister Lewis Hamilton sõnas kevadel, et vormeliga kihutamine on füüsiliselt liiga lihtne.

"Omal ajal võis kvalifikatsioonis toetuda sõna otseses mõttes kuni 1500 hobujõule," lisas Mansell. "On väidetud, et BMW-l oli isegi võimsam mootor. Ja kui rool hakkab sirge peal kiirusel 280-290 km/h tunnis oma rida ajama... seda pole võimalik sõnadesse panna! Masin proovis sind igas kurvis tappa."

Tõsi, eelkõige oli võidusõitmine aastakümnete eest märksa eluohtlikum kehvem turvavarustuse tõttu. Mansell meenutab kihutamist vanal Silverstone'i ringrajal.

"Tulime Hangari sirgelt kiirusega 320 km/h Stowe'i kurvi täisgaasiga, ei mingit jala pedaalilt tõstmist. Ja seda vanal ringrajal, mille väliskurvi palistasid turvaelemendina 15 cm paksused postid, mille vahele oli tõmmatud traat. Kui kurv läks pikaks, siis sisuliselt riivasid neid poste. 

Seejärel ootas Clubi kurv, gaas oli jätkuvalt põhjas. Kurvist välja tulles sai sõna otseses mõttes kergendatult hingata. Esiteks seepärast, et G-jõud kadus. Teiseks ja kõige tähtsamaks põhjuseks oli mõte "ära tegin". 

Turvalisus liikus 1980ndatel ja 90ndatel õiges suunas, kuid tehnoloogia oli tol ajal ikka päris karm."