Stefan Arandi ja Mathilda Wiberg võidukas finiš.Foto: Fredrik Värnebjörk
Auto-Moto uudised
2. august 2019, 20:45

Eesti veemotosportlane tuli uskumatul kombel maailmameistriks (1)

Veemotosportlane Stefan Arand (17) võitis nädala alguses Rootsis karjääri kuuenda MM-tiitli, kuid see tuli eelnevatest märksa uskumatumal kombel.

Teekond Stefani kuuenda MM-tiitlini algas mõni kuu tagasi, kui Rootsi sõbrad kutsusid teda kodumaals toimuvale offshore-kaatrite klassi 3J maailmameistrivõistlustele. Klassis 3J kasutatakse 60 hobujõulisi Mercury sportmootoreid ja kiirused ulatuvad kiirematel üle 100 km/h.

Sellest hooajast Tallinnas treeniv Stefan sõidab igapäevaselt ringrajapaatidega, klassides F-4 ja GT-30. Klassis GT-30 valmistub ta augusti teisel nädalavahetusel Soomes Kotkas MM-tiitlit kaitsma.

Stefan võttis kutse vastu. Pakkis kaasa kiivri ja kombinesooni ning sõitis koos isaga Rootsi teadmata, mis neid seal ees ootab. Varasemalt polnud Stefan selliste kaatritega sõitnud. Wiberg Racing andis neile võistluskaatri ja kaaspiloodiks tuli rootslanna Mathilda Wiberg, kellega Stefan on varasematel aastatel noorteklassis GT-15 koos võidu sõitnud.

Esimesel võistluspäeval õnnestus neil tunnike trenni teha, misjärel ootasid juba võistlusstardid. Sel hetkel ei osanud Stefan oma võimalustest veel midagi arvata, sest ringrajapaatide ja võistluskaatrite sõiduomaduste ja käitumise vahe on väga suur.

Maailmameistrid Stefan Aran ja Mathilda Wiberg. Foto: Hakan Karlsson

Esimeseks stardiks hakkas tugevnev tuul ja laine juba noort tormi meenutama. Seetõttu lühendati esimese kahe sõidu võistlustrassi 50 km pealt umbes 30 km peale. Kokku oli stardirivis 16 paatkonda ja kui esimene start anti, oli Stefani paat võistlejate rivi tagumises pooles.

Trassile tekkinud suured lained ja Stefani kasutuses olnud kaatri kitsam ning piklikum kuju aitasid tal laineid paremini läbida. Olgugi et lõppkiiruselt jäi see kaater teistele alla lausa 15 km/h, lõpetasid Stefan ja Mathilda esimese sõidu tänu lainetele kolmandana. 

Teises sõidus kordus kõik. Stefan hakkas merel lainete vahel jõudsalt oma positsiooni parandama ning suutis sõidu võita, mis tõstis nad üldarvestuses liidriks.

Enne kolmandat, 70 km pikkust otsustavat sõitu olid kolme esimese võistkonna punktid peaaegu võrdsed. 

Esimesed 50 km oli puhas navigeerimine siledama veega saarte vahel, millele järgnes kolm ringi tormisel merel, mis sobis Stefani ja Mathilda paadile ideaalselt. Seal tegi Stefan kõik saarte vahel kaotatud aja tasa ja juhtis aluse esmakordselt välja antava kaatrite offshore 3J klassi maailmameistritiitlini.

"Terve teekond selle tiitlini on uskumatu," sõnas Arand pressiteate vahendusel. "Rootsi jõudes oli plaan lihtsalt kaasa sõita ja proovida. Suur tänu Wiberg Racingule ja Andreas Wibergile, kes andsid meile võimaluse sõita ja seadistasid meile paadi. Suur tänu Mathilda Wibergile, kes oli terve võidusõidu maailma parim kaaspiloot ja tänud isale, kelleta ma ei oleks sinna võistlusele tõenäoliselt üldse sattunud."

Võistluste üks kohtunikke Mikael Lundblad oli pärast võistlust väga imestunud, et MM-i esikolmikus lõpetasid kõik noored sportlased ning aastaid erinevaid offshore-klasse sõitnud vanemad sportlased jäeti kõik tagaplaanile. Stefani kohta oskas ta öelda ainult kiidusõnu: "Tulla sõitma ringrajapaatidelt kaatrite offshore-klassi ja saavutada tunniajase treeninguga selline tase, on ikka väga professionaalne."

Hõbemedali võitsid Hilmer Wibergile ja William Sjöströmile Rootsist ning pronksi Benjamin Vuorihovi ja Filemon Sundberg Soomest.