Margus Murakas.Foto: Joosep Martinson
WRC
4. august 2019, 17:42

Margus Murakas | Toyota on koondunud Ott Tänaku selja taha (7)

Sardiinia MM-rallist oli teada, et Ott Tänak stardib Soomes avapäevale esimesena. Seal on see pigem raske, aga Toyota tiim pööras olukorrale rohkelt tähelepanu. Rally Estonial sõideti meelega esimesena, et lahtise kruusaga kihutada ja teepuhastaja rollis olla.

Kui Ott sõitis Soomes reede esimest katset ja vaheajad hakkasid tulema, oli näha, et ta on kiire. Okei, ilm oli tänavu tavapärasest niiskem ja külmem, lahtist kildu polnud võib-olla nii palju rajal, aga sellegipoolest suutis Tänak tipus võidelda. Vahed olid väga väikesed ja sõit käis kümnendike peale.

Reedeste katsete teised läbimised olid Otile konkurentidega võrreldes raskemad. Väikeste autode jälg oli ees. See oli suurem probleem, kui esimesena alustamine.

Enne rallit öeldi välja, et Toyotas toetavad kõik Otti. Kui hooaega vaadata, siis teised tiimid teevad otsuseid etapi jooksul, vastavalt sündmustele. Toyotas nähakse tekkivaid olukordi ette. Nad on kogu protsessi peremehed. Tänak – Järveoja lõpetavad katse ja ei higista ka enam. Kõik on kontrolli all, kõik on rahulik.

Võrdluseks Esapekka Lappi sõit – autosaba käib üle kraavi äärte, peegli vahel on mingid puuoksad... On näha, et Citroeniga pole võimalik kiiremini sõita.

Toyota on väga tugev ja kellelgi pole neist rohkem Soome teede kogemust. Kõik mehed on seal võitnud, alustades pealikust Tommi Mäkinenist. Tiimi baas on Puppolas, mis on Jyväskyläle väga lähedal. Nad saavad seal testida.

Samuti on neil teave, milliseks muutub teepind olenevalt ilmastikuoludest ja stardipositsioonist. See on tohutu info.

On selge, et Toyota on kiiretel kruusalõikudel suurepärane. Kui Ott ütleb, et katse algus oli keeruline ja ta kaotab seal Thierry Neuville'ile kaks sekundit, on põhjus kitsas tees. Aga siis tuleb Tänak metsast välja ja järgmise kuue kilomeetriga on vahe tagasi sõidetud ja enamgi veel. Yarisele on Soomes leitud sobilik seadistus, kogu Toyota pakett on ülimalt hea.

Olen kindel, et Meeke ja Latvala enam võidu peale ei sõida, kui ka Ott on kõrges mängus sees. Nad on toetaval positsioonil. Nii ei pea Tänak ainult riski piiril sõitma, sest siis läheks õnnefaktor väga suureks.

Kui Ott saab kihutada nii, et kõik on sajaprotsendiliselt tema kontrolli all, siis ongi võimalik ralli võita ja punktikatsel teistele ära lajatada. Mida see näitab? Eks ikka seda, et ohjad on Tänaku käes ja ta on teistest üle.

Rääkides Tänaku uuest lepingust, siis minu arvates on teistel tiimidel sportlikus mõttes Toyota vastu väga raske saada. Lisaks, minu kui kõrvaltvaataja arvamus on, et maailma suurimal autotootjal ehk Toyotal on kõige rohkem raha võistkonna ülevalpidamiseks.

Äkki pole Tänak kontrahtile alla kirjutanud, sest võib-olla pakub keegi teine talle rohkem raha. Jaapani elufilosoofiast lähtuvalt ei pruugi Toyota palganumber olla selline nagu võiks.

Kui räägime kaheaastasest lepingust, siis on võimalik, et Oti kui sõitja väärtus on praegu tema karjääri tipus. Äkki on see kahe aasta pärast veelgi kõrgem, aga seda me ei tea.

Minu arvates on Oti jaoks kaks valikut – orienteeruda tulemuse või teenistuse peale. Kui mõeldakse spordi peale, võetakse Toyota. Kui see pole prioriteet, ongi teised valikud.