Soome ralli võidumees Ott Tänak.Foto: Toyota Gazoo Racing WRC
WRC
5. august 2019, 13:05

Henry Lääne | Seljavõit Soomes ei viinud Tänakut Toyotasse jäämisele lähemale (28)

Kes said Soome MM-ralli tulemuse üle rõõmustada, kelle jaoks läks meie põhjanaabrite etapp lörri? Õhtulehel on vastused olemas, sest meie hindame kõiki WRC-tiimide ridades Soomes sõitnud piloote!

Ott Tänak oli Toyota koduradadel teist aastat järjest fantastiline. Nii nagu sel hooajal Rootsis ja Tšiilis, võitis eestlane lisaks rallile ka punktikatse ehk saavutas ideaalse tulemuse. Hindeks 5+, muidugi mõista. Veidi pikemat kiitust saarlasele saab lugeda SIIT.

Soome ralli eel ütles Tänak, et pole uut lepingut sõlminud, kuna olukord on keerulisem kui alguses tundus. Kas triumf viis ta Toyotasse jäämisele lähemale? Vaevalt, sest praegune tööandja võiks niiehknaa olla valik number üks – Yaris on kiire ja kogu meeskond toetab tema püüdlusi tulla maailmameistriks. Kindlasti pakutakse ka korralikku palka.

Tõsi, statistika sõnul on Toyota töökindlus MM-sarja kõige kehvem. See toob endaga vahel kaasa meeletut pettumust, mille parimaks näiteks on juuni keskel Sardiinias juhtunu. Ent võib mürki võtta, et probleemide vältimiseks tehakse Jaapani autotootja tallis palehigis tööd. Milleks lahkuda, kui suures pildis liigutakse õiges suunas.

Markko Märtin aitab Ott Tänakut läbirääkimistel uue lepingu osas. Foto: Alar Truu

Samas, ehk on kogenud rallisõitjal Margus Murakal õigus. Eile Õhtulehes ilmunud kolumnis sõnas ta: "Äkki pole Tänak kontrahtile alla kirjutanud, sest võib-olla pakub keegi teine talle rohkem raha. Jaapani elufilosoofiast lähtuvalt ei pruugi Toyota palganumber olla selline nagu võiks." 

Soome ralli tunamullune võitja Esapekka Lappi keeras koduradadel tänavust hooaega silmas pidades võib-olla uue lehekülje. Enne suvepausi oli tema kaukas vaid üks poodiumikoht, kui oli Rootsis teine.

Möödunud nädalavahetusel võttis Lappi Citroenist välja maksimumi. Laupäeval langes ta võidukonkurentsist, kuid Kris Meeke'i katkestamine ja Jari-Matti Latvalale peale loetud sõnad aitasid ta poodiumile. Teine koht on Lappile suurepärane, hindeks 5

Latvala kohta saab öelda sama – hooaja avapool läks aia taha, kuid esikolmiku positsioon Soomes annab talle kindlasti tippspordis nii vajalikku enesekindlust.

Ka mullu oli MM-sarja kogenuim sõitja tegemas halba aastat. Pärast Soomes võetud poodiumit – ta oli ka siis kolmas – liikusid tulemused ülesmäge. Hooaja viimasest viiest rallist sai ta kaks teist ja ühe esimese koha.

Head resultaadid käesoleva aasta lõpus on Latvalale tohutult tähtsad. Sarnaselt paljudele roolikeerajatel pole temalgi järgmiseks hooajaks lepingut ning senise aasta põhjal on tal praegu väga raske head diili saada. Ütles ju ka tema mänedžer Timo Jouhki, et suurema tõenäosusega saavad kontrahti Kalle Rovanperä ja Teemu Suninen. Tugeva hooaja teise poolega on Latvalal, kes saab Soomes tehtu eest 5, võimalus oma aktsiaid tõsta.

Tommi Mäkinenil ja Jari-Matti Latvalal oli põhjust pärast Soome rallit rõõmustada. Foto: Toyota Gazoo Racing

Andreas Mikkelseni hooaeg on kulgenud üle kivide ja kändude. Hyundai pealik Andrea Adamo on ta kahel korral vahetusmeestepingile jätnud, ehkki norralane pidi kaasa tegema kõik etapid.

Tundub, et Soomest võtab Mikkelsen lisaks neljandale kohale kaasa palju enesekindlust. Ta oli rahul Hyundai tehtud arendustööga ja sõnas, et auto on tema sõidustiilile nüüd sobilikum. Viiking saab hindeks 4.

Saab olema huvitav näha, kelle võtab Adamo kaasa järgmisele MM-etapile Saksamaale. Thierry Neuville'i koht on kindel, arvatavasti naaseb areenile Sardiinia võitja Dani Sordo, kes on varem Saksamaa asfaldil tõusnud poodiumi kõrgeimale astmele.

Sebastien Loebi hooaja viimaseks MM-ralliks jääb arvatavasti Hispaania, seega pusib Mikkelsen koha nimel ilmselt Craig Breeniga. Iirlane tunneb asfaldil end väga koduselt ja on tänavugi musta värvi teekattel edukas olnud.

Pärast Volkswageni taandumist 2016. aasta lõpus pole Sebastien Ogier Soomes kordagi poodiumile tõusnud. Tänavune viies koht oli tema eelmiste aastate tulemusi vaadates igati ootuspärane.

Kindlasti on prantslasel kahju, et ta ei suutnud Mikkelsenile ära teha. Samas ei jäänud Citroeni esinumber tühjade kätega ja ehkki Tänak libises MM-sarja üldarvestuses 22 punkti kaugusele, pole see maailma lõpp. Soomes haigusega võidelnud Ogier saab hindeks samuti 4 pisikese miinusega.

Neuville lõpetas küll ralli kuuendana, kuid tema õige lõppkoht protokollis peaks olema seitsmes. Breen lasi tiimikaaslase igati arusaadaval põhjusel mööda ja kriitikat see käik ei vääri. 

Taas ei leidnud belglane Soomes head kiirust, oma ainsad katsevõidud võttis Neuville Harju publikukatselt ning ta jäi Ogier'st ja Mikkelsenist kaugele. Talle hindeks 3.

Thierry Neuville karjääri parimaks kohaks Soomes on teine. Foto: RONI REKOMAA

Pärast ligikaudu üheksakuulist pausi MM-sarja naasnud Breen oli nädalavahetuse üks eredamaid tähti. Iirlane oli väga tubli ja näitas tiimidele, et ta väärib järgmiseks hooajaks mingitki lepingut rallimaailma kõrgeimal tasemel. Breenile hindeks 5, sest tagasitulek pika vaheaja järel oli muljet avaldav.

Kindlasti on Breeniga rahul ka Hyundai. Järgmise stardi teeb sõitja 16. ja 17. augustil kodumaal Ulsteri rallil, kus kuulduste kohaselt on tema istumise all Hyundai R5-auto.

See oleks märgiline samm. Tänavu on Breen Iirimaal kihutanud enamasti Ford Fiesta R5ga (Donegalis oli tema istumise all Fiesta WRC), kuid peaksid kuulujutud paika pidama, tundub loogiline eeldada, et Hyundail on temaga pikemad plaanid. 

M-Spordi jaoks läks Soome täiesti aia taha. Elfyn Evansi seljavigastus Rally Estonial ja Hayden Paddoni karm avarii testipäeval olid halvaks endeks kohutava nädalavahetusega kulmineerunud rallile.

Teemu Suninen ei teinud ühtegi tõsist viga, kuid sõitis sellest hoolimata halvas mõttes uhkes üksinduses. Mees, kellelt oodati poodiumikoha ründamist, ajas koos tiimiga lati kolinal maha. Suninenile hindeks 2.

Evansi asemel võimaluse saanud Greensmith ja suisa kahel korral raja äärde jäänud Meeke katkestasid. Neile hindeks 2, nii nagu reglement ette näeb.

Autoralli MM-hooaeg jätkub 22. – 25. augustini Saksamaal. Sõita jääb veel viis etappi.

Õhtuleht hindas rallisõitjaid skaalal 1 kuni 5+, kus esimene tähistab kõige madalamat võimalikku hinnet. 5+ on võimalik saada vaid rallil kogutud maksimaalse punktiarvuga, katkestajatele läheb automaatselt kirja hinne 2. Ülejäänud hinnetele paika pandud kriteeriumit pole. 

Soome MM-ralli

1. Ott Tänak (Toyota) 2:30.40,3
2. Esapekka Lappi (Citroen) +25,6
3. Jari-Matti Latvala (Toyota) +33,2
4. Andreas Mikkelsen (Hyundai) +53,4
5. Sebastien Ogier (Citroen) +56,1
6. Thierry Neuville (Hyundai) +1.32,4
7. Craig Breen (Hyundai) +1.38,2
8. Teemu Suninen (M-Sport) +2.33,8
9. Kalle Rovanperä* (Škoda) +7.54,1
10. Nikolai Grjazin* (Škoda) +10.28,7

* – Sõitsid R5-autoga.

Punktikatse tulemus

1. Ott Tänak 5.24,3
2. Thierry Neuville +0,7
3. Andreas Mikkelsen +2,4
4. Sebastien Ogier +2,9
5. Jari-Matti Latvala +3,5

MM-rallil teenib punkte esikümme. Võitja teenib 25, ülejäänud kohtade saagiks on vastavalt 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 ja 1 silm.

Punktikatse parimale kuulub 5, järgmistele vastavalt 4, 3, 2 ja 1 silm.

MM-sarja üldseis

1. Ott Tänak 180 punkti
2. Sebastien Ogier 158
3. Thierry Neuville 155
4. Elfyn Evans* (M-Sport) 78
5. Andreas Mikkelsen* 71
6. Teemu Suninen 66
7. Kris Meeke (Toyota) 60
8. Esapekka Lappi 58
9. Jari-Matti Latvala 56
10. Dani Sordo* (Hyundai) 52

* – Ei sõida kaasa täishooaega.

Meeskondade arvestus

1. Hyundai 262 punkti
2. Toyota 238
3. Citroen 198
4. M-Sport 158