VÕITJA: Ott Tänak ja Martin Järveoja on Saksamaa MM-ralli võitnud kolm aastat järjest. Nad on ainus ekipaaž, kes suutnud uue generatsiooni autoga Kesk-Euroopa asfaldietapil triumfeerida.Foto: Toyota Gazoo Racing WRC
WRC
26. august 2019, 14:15

Henry Lääne | Saatuse keerdkäigud – Neuville sai tunda Tänaku valu (12)

Kes said Saksamaa MM-ralli tulemuse üle rõõmustada, kelle jaoks läks asfaldietapp lörri? Õhtulehel on vastused olemas, sest meie hindame kõiki WRC-tiimide ridades Kesk-Euroopas sõitnud piloote!

Ott Tänak ei teeninud küll piduriprobleemide tõttu punktikatselt lisa, kuid ralli kokkuvõttes poodiumi kõrgeimale astmele tõusmine aitas tal MM-sarja üldarvestuses vahet lähima jälitajaga suurendada. Thierry Neuville kaotab eestlasele 33 punktiga. Saarlasele hindeks 5, muidugi mõista.

Belglane oli Saksamaal Tänaku suurim konkurent. Kahte kanget lahutasid vaid mõned sekundid, kui Hyundai esinumbril läks legendaarsel Panzerplatte katsel rehv katki. Koos kaardilugeja Nicolas Gilsoul'ga kulus uue jalavarju alla panemiseks aega veidi üle minuti ning võidumõtetest pühiti suu puhtaks.

Neuville'i probleem tõi eredalt meelde kaks rallit. Tänavu Argentinas võitlesid maarja- ja vahvlimaalane samuti esikoha nimel. Hyundai sõitja oli tõmbamas pikemat õlekõrt, kuid Tänak hoidis survet peal, kuniks 14. katsel ütles üles Toyota aku.

Tunamullu Poolas jahtis Tänak teist järjestikust MM-ralli võitu – paar nädalat varem oli ta Sardiinias esimest korda triumfeerinud. Pärast viimase päeva avakatset juhtis eestlane Neuville'i 1,8 sekundiga, kuid järgmisel mõõduvõtul sõitis ta vastu puud. Toona M-Spordi Ford Fiestat roolinud Tänak jõudis küll katse finišisse, kuid katkestas õige pea.

Kujundlikult väljendades selgitas saatus Saksamaal saarlasele, et tihedas võitluses Neuville'iga võib peale jääda ka tema. Olgu kõigevägevamad jumalad selle eest tänatud, sest unistus MM-tiitlist nihkus taas mõne sentimeetri võrra lähedamale.

Sõita on veel neli etappi ja laual on 120 punkti. Ettearvamatud sündmused on ralli DNAsse kodeeritud, mistõttu ärme rutta veel sündmustest ette. Eriti, kuna järgmisena võisteldakse Türgis, kus Toyota oli Tänaku sõnul mullu kiirusega kõige rohkem hädas. Tõsi, sõitja ja kaardilugeja Martin Järveoja suutsid tasa ja targu esimesena finišisse tulla, kuid kõrgeim koht võeti eeskätt teiste ebaõnne või vigade tõttu. Võidu väärtust see siiski ei vähenda.

Kris Meeke'i kehv hooaeg pole uudis ühelegi rallisõbrale. Rohked eksimused ja valvsuse kaotamine tähtsatel hetkedel on põhjaiirlasele valusalt kätte maksnud. Saksamaal oli näha juba esimestest katsetest ja briti sõnavõttudest, et kiiruse peale ta asfaldil ei panusta – tähtis on auto üle lõpujoone tuua.

Teise koha eest väärib Meeke aplausi ja hinnet 5. Kiitust lisab meeskonnakaaslase Jari-Matti Latvala üle sõitmine.

Latvala aitasid poodiumi madalaimale astmele Dani Sordo reedene käigukastiprobleem ja Neuville'i rehvivahetus. Sebastien Ogier'st möödus ülikogenud soomlane sõiduga. Toyotale kolmikvõidu kindlustanud põhjanaabrile hindeks 5-, sest ehkki tulemus oli hea, jäi ta vahetus konkurentsis Meeke'ile alla.

Saksamaa ralli võis Tommi Mäkineni silmis Meeke'i aktsiaid veidi tõsta. Samas on ilmne, et üks hea koht ei kustuta hooaja jooksul tehtud vigu. Latvala on teist aastat järjest võtnud kursi, kus nopib hooaja teises pooles agaralt poodiumikohti.

Meeke vajab õnnestumist ja Latvalast kiiremini sõitmist ka Türgis, muidu saab tal olema keeruline uut lepingut loota. On põnev näha, kuidas sel hooajal kõige rohkem rehvipurunemistega halvas mõttes silma paistnud põhjaiirlane Türgi üliraskete oludega rinda pistab.

Neuville peab taas meeskonnakaaslase ees kaabut kergitama. Sordo võttis ralli lõpus ajakaristuse, tänu millele tõusis belglane üldarvestuses neljandaks. Kiirust jagus Hyundai esinumbril tublisti ja see annab tulevikku vaadates lootust MM-sarja üldarvestuses Tänakule vastu saada.

Hiljuti isaks saanud Neuville'ile hindeks 4 – ta oli tegelikult väga hea ja neljas koht pole suurt pilti arvestades katastroof. Lisaks võitis ta punktikatse, kui Tänak jäi seal kuivale.

Sordost on kahju ja mitte sellepärast, et ta Neuville'i mööda pidi laskma. Hyundai on tänavu hispaanlast korduvalt alt vedanud. Mehhikos katkestas ta teiselt kohalt elektroonikaprobleemi pärast, tehnilised probleemid tabasid teda ka Argentinas ja Portugalis. Saksamaal näidatu eest saab Sordo 4, tõrkuva käigukastita oleks ta ilmselt lõpetanud poodiumil.

Andreas Mikkelsen kogus Sardiinias ja Soomes kamaluga enesekindlust ning ootas Saksamaa rallit väga. Sel etapil on ta kolm korda jõudnud esikolmikusse, kuid tänavu oli ta kahvatu. Ühtegi suuremat sõiduviga norralane ei teinud, kuid ta kaotas Tänakule 1.46,2. Mikkelsenile hindeks 3.

Citroeni boss Pierre Budar teatas enne Saksamaad: „Pärast eelmist asfaldirallit Korsikal tegime omad järeldused ning oleme probleemide lahendamiseks kõvasti tööd teinud. Olen lootusrikas, et tõuseme Saksamaal taas tippu, kuna tunneme seda rallit väga hästi.“

Korsikal lõpetas Ogier küll teisena, kuid tegelikult polnud tal poodiumile asja. Temast oleksid pidanud eespool lõpetama rehvipurunemiste tõttu aega kaotanud Elfyn Evans ja Tänak. Siiski, valitsev kuuekordne maailmameister oli positsioonil, et teiste jamadest kasu lõigata.

Saksamaaks oli Citroen teinud uuendusi oma mootoris, kuid taas polnud auto asfaldil oodatud tasemel. On ju pikalt räägitud, et musta värvi teekattel pole Citroenist paremat masinat. Need jutud võib nüüd ära unustada.

Ogier lõpetas seitsmendana ning suure põntsu tema lootustele pani rehvivahetus Panzerplatte teisel läbimisel. Samas maadles ta terve nädalavahetuse jooksul Citroeni kehva juhitavusega ega kartnud oma pahameelt avalikult välja öelda. Prantslasele hindeks 3.

Tema meeskonnakaaslane Esapekka Lappi ei sekkunud kordagi kõrgesse mängu ja kaotas Tänakule üle kahe minuti. Tegelikult oli allajäämine 20 sekundi võrra väiksem, kuid soomlane lasi Ogier' mööda. Piruette teinud Lappile hindeks 3-.

Gus Greensmith ootas karjääri kolmandast rallist WRC-autoga kindlasti rohkemat kui ta Saksamaal näitas. Rally Estonial seljavigastuse saanud Elfyn Evansi asendaja tõdes võistluse eel, et asfalt on tema meelisteekate, tänu millele loodab ta tippmeestele varasemast lähedamal olla.

Nii siiski ei läinud. Nooruses Manchester City jalgpalliklubi süsteemis väravavahina tegutsenud inglane sõitis kaheksandal katsel vastu puud ja murdis roolivarda. Greensmith saab 2. Teine M-Spordi roolikeeraja Teemu Suninen katkestas, kuid näitas võistlusega taasliitudes korralikku kiirust.

Takamoto Katsuta tegi Saksamaal MM-debüüdi WRC-autoga. Soome meistrivõistlustel oli jaapanlane Toyota Yarisega kaks korda sõitnud ning oli selge, et möödunud nädalavahetus oli tema jaoks kogemuste kogumine. Kaotust võitjale tuli üle kaheksa minuti. Olukorda ja olematut testimist arvestades Katsutale hindeks 3, oktoobri lõpus toimuval Kataloonia etapil peaks ta olema parem.

MM-sari jätkub 12. – 15. septembrini Türgis.

Õhtuleht hindas rallisõitjaid skaalal 1 kuni 5+, kus esimene tähistab kõige madalamat võimalikku hinnet. 5+ on võimalik saada vaid rallil kogutud maksimaalse punktiarvuga, katkestajatele läheb automaatselt kirja hinne 2. Ülejäänud hinnetele paika pandud kriteeriumit pole.