Kuigi Eestis võib rallihullus kohati üle pea kasvada, siis maailmas on kohati tegemist jätkuvalt marginaalse alaga.Foto: Reigo Teervalt
Spordiblogi
10. november 2019, 21:09

Henry Lääne | Ärge kaotage mõistust, WRC-isad (1)

Mootorispordisarjade soov oma haaret laiendada tähendab paratamatult suuremat etappide arvu või rohkem reisimist. Kuskile tuleb siiski piir tõmmata, kuna klišee „kvaliteet on tähtsam kui kvantiteet“ peab siinkohal suurepäraselt paika.

Enne vormel 1 USA GPd teatas sarja tegevjuht Chase Carey, et pole olemas maagilist numbrit, mitu võidusõitu võiks ühel hooajal olla. Liiguvad kõlakad, et lähitulevikus liigutakse 24 või 25 GP pikkusele hooajale ning Carey sõnul pole olemas arvu, mis piiraks etappide arvu.

Kahekordne autoralli maailmameister Carlos Sainz, kelle poeg kannab F1-sarjas McLareni värve, teatas seepeale, et 24 või 25 GPd oleks liiga palju. „Autoralli MM-sari tegi kunagi samasuguse vea, kui 2004 sõideti 16 etappi. Pärast ühte aastat pidid nad võistlusi vähemaks võtma,“ teatas hispaanlasest legend sotsiaalmeedia vahendusel.

2020 keerleb autoralli koorekiht taas 14etapilisel karussellil. Võistlusi on küll sama palju kui näiteks tänavu, ent reisida tuleb rohkem – Korsika ja Kataloonia asemel tuleb lennata Keeniasse ja Jaapanisse.

Varasemast tihedam kalender – rohkem sõite Euroopast välja nõuab nii suuremat aja- kui ka rahakulu – on tõele au andes veidi üllatav. Õhtuleht on tänavu saanud rallipargist kinnitusi, et ehkki uute turgude avastamine on suurepärane, on see ka väga kulukas ning keegi ei garanteeri võistkondade eelarvete iga-aastast suurenemist. 

Ehk on kaugemate rallide korraldajad, MM-sarja kommertspoole eest hoolitsev WRC Promoter või Rahvusvaheline autoliit suutnud tiimidele välja kaubelda kas või osalise logistikakulude kompensatsiooni. See oleks kindlasti väga teretulnud.

Muide, autoralli tippseltskonna naasmine Aafrikasse kõlab imeliselt, aga kätkeb ka küsimärke. Ma ei pea silmas (võimalikku) lisapinget eelarves, vaid meedia- ja publikuhuvi.

Citroeni pealik Pierre Budar märkis Õhtulehele, et pole mõtet teha rallit riigis, kuhu MM-sarja ei oodata. Video- ja fototõendite järgi otsustades ei tundunud publikuhuvi Keenia tänavusel kandidaatrallil just kuigi suur.

Lisaks ütles Kataloonia ralli ajal eestlasest kolleeg, et välismaa ajakirjanikke Mustale Mandrile kuigi palju lennata ei kavatse. „Miks?“ küsisin ma. Põhjuseks oli turvalisus ning žurnalist tõi näite, kuidas tunnustatud fotograaf palkab endale Keenia etapi ajaks automaatidega turvamehed... MM-sari tahab aga igal rallil võimalikult laialdast ja ülemaailmset avalikkuse huvi, kuna reklaam ja enda pildis hoidmine on nende jaoks kuratlikult tähtsad. WRC pole jalgpalli Premier League, mis on end söönud miljardite inimeste teadvusse.

Võttes arvesse, et järgmiste aastate jooksul soovivad autoralli koorekihti lisaks praegustele etappidele võõrustada näiteks Horvaatia, Kanada ja Eesti, pole võistluskalendri tihenemine kaugeltki võimatu. Loodetavasti säilib MM-sarja ninameestel piisavalt arukust ning graafikut ei pumbata rattarehvi kombel paksemast paksemaks, kuni see pauguga lõhkeb. Kuulakem tiime – kui nad ütlevad, et 14 on absoluutne maksimum, siis ei tasu 15 aasta tagusesse aega naasta.