AMETIS: Tippujuja Martin Allikvee (tagaplaanil) töötab sõiduõpetajana, kolmapäeval juhendas ta fitnessi-MMi pronksiomanikku Julia Tšižovat (roolis).Foto: Teet Malsroos
Ujumine
15. jaanuar 2020, 21:58

Õhtulehe eksperiment: osalesime 24aastase sportlase sõidutunnis, kui rooli keeras fitnessi-MMi pronksiomanik

Multitalent Martin Allikvee – tippujuja, sõiduõpetaja ja noortetreener

Mullu vägeva arenguhüppe sooritanud rinnuliujuja Martin Allikvee on mitmekülgne ja hämmastava töövõimega: ta pürib juulis algavale olümpiale, harjutab sageli kaks korda päevas, kuid tegutseb ka sõiduõpetaja ja noortetreenerina. Õhtuleht käis 24aastase sportlase sõidutunnis ning jälgis, kuidas ta vastutusrikkas ametis hakkama saab.

Kolmapäev, 15. jaanuar 2020. Taevas on hall ja vihma sajab nagu oavarrest. Öeldakse, et hea peremees ei aja sellise ilmaga koeragi välja. Ent autoga liigeldakse kõikvõimalikes tingimustes ja nutikas sõidueksamiks valmistuja lähtub legendaarse väejuhi Aleksandr Suvorovi põhimõttest – raske õppustel, kerge lahingus.

Töötab vaba graafikuga

Meie kohtumine Martiniga on kokku lepitud täpselt kell 12 Lasnamäel Võidujooksu tänava tanklas, kuid ta jõuab kohale kümmekond minutit varem. Tänu valitsevale ralli maailmameistrile Ott Tänakule on Toyotad saanud eestlastele hingelähedasteks, sestap tundub üsna loogiline, et Lasnamäe autokool kasutab neid neljarattalisi sõpru ka uute juhtide koolitamiseks.

Martin on reibas, tema ilme ei reeda kuidagi, et seljataha on jäänud juba kahetunnine hommikune ujumistreening, mis algas kell 8.30. „Pärast harjutamist läksin koju ja sõin kõhu korralikult täis, et energiat jätkuks kogu päevaks,“ räägib spordiklubis Garant Dmitri Kapelini juhendamisel vormi timmiv tallinlane.

Sündmustest pisut ette rutates tuleb märkida, et poolteist tundi vältava sõiduõpetajatöö järel läheb Martin teist korda trenni. Kell 15 algab rassimine jõusaalis, kus asjalikke näpunäiteid jagab Toomas Paju. Sel kolmapäeval loo peategelane õhtul basseini ei hüppa, kuid vahel peab ka seda tegema – ettevalmitusetapil läbivad tippujujad nädalas 50–60 kilomeetrit.

Ometi ei ole seegi veel kõik: teisipäeva, neljapäeva ja laupäeva õhtul maitseb rahvusvahelise ujumisliidu punktitabeli alusel mullu Eesti parima tulemuse ujunud Martin treenerileiba ning õpetab Garantis tulevikulootusi.

Sõiduõpetajaks hakkas ta kahel põhjusel. „Isa on selle valdkonnaga ammu kursis ja tänu temale oli mul uude ametisse lihtsam sisse elada,“ kiidab Martin oma papsi Ahtit, kes on autokooli boss. „Teiseks saan tegutseda vaba graafiku alusel. Kui treeningud võimaldavad, annan lõuna paiku ühe tunni. Raskel harjutamisperioodil võtan vähem tunde. Kui ma lähen laagrisse, teatan sellest õpilastele ja lepime kokku edaspidise tegevuskava.“'

Martin Allikvee tööpostil. Foto: Teet Malsroos

Martin sai juhiloa juba aastal 2011, kui ta oli kõigest 16, aga teiste inimeste koolitamiseks pidi ta 12 kuud õppima ja eksami tegema. Atesteeritud sõiduõpetaja on tippsportlane alates 2018. aasta novembrist.

„See töö on väga huvitav. Suhtlen inimestega ja tekivad uued tuttavad. Näiteks 9. jaanuaril sooritas mu õpilane eksami edukalt ja kirjutas, et hakkab nüüd tunde igatsema,“ jutustab Martin. Ja lisab muheldes: „Õppimise ajal on ilmselt vastupidi – mõeldakse, et millal need tunnid ükskord läbi saavad.“

Saatuse tahtel juhendab Martin kolmapäeval sportlast, mullu fitnessi-MMil pronksmedali võitnud Julia Tšižovat. „Alustasin nullist,“ nendib 23aastane Julia, keda kutsutakse ka proffide hulka võistlema, aga vähemalt esialgu ei kavatse Sergei Popovi õpilane Elite Pro sarjaga liituda. „Olen Martiniga väga rahul. Ta on minu eakaaslane ning selgitab kõik vajalikud asjad mu emakeeles lihtsalt ära.“

Martinil on nii eesti kui ka vene keel maast madalast soravalt suus, sest isa poolt voolab tema soontes eesti ja ema poolt slaavi veri. „Meie autokoolis võib iga õpilane juhendajat vahetada,“ osutab ta paindlikule süsteemile.

Samas möönab Martin, et mõni rooli istunud hoolelaune on ta tänu sportlikule taustale ära tundnud. „Vahel on inimene ise öelnud, et tahab juhendajaks just mind. Kuid olen seda tööd alles nii vähe teinud, leidub ka paarikümneaastase staažiga sõiduõpetajaid.“

Tunneb tööst rõõmu

Julia, kes loodab juhieksami 10. veebruaril edukalt sooritada, sõidab automaatkäigukastiga Toyotaga Lasnamäelt Laagrisse ja lõpetab ringi Lasnamäel. Siinkirjutaja veendub, et Martin tegutseb õpetajana sama professionaalselt nagu ujujana.

Väikestel Nõmme tänavatel meenutab ta Juliale, et liiklusmärke tuleb jälgida väga tähelepanelikult. Sealkandis on sõidukiirus üsna tihti piiratud – 30 km/h – ja paljudel ristmikel tuleb lähtuda niinimetatud parema käe reeglist.

„Eks õpetamine algab kergematest asjadest, aga sõidukohad muutuvad üha raskemateks,“ räägib Martin, kuidas töö käib. „Näen alati paar olukorda ette ja saan vajadusel tegutseda, sest mul on pedaalid olemas. Õnneks pole siiani midagi juhtunud. Tegelikult leidub ka niisuguseid kohti, kus eksivad isegi juhilubadega inimesed, sest nad lähtuvad vanadest harjumustest.“

Kõige olulisem, et amet meeldib Martinile. „Mingil määral jätkan sellega kindlasti ka pärast sporditee lõpetamist,“ kinnitab ta. „Ma pole ükski kord tööle minnes mõelnud: oh, ei viitsi. Vastupidi, tegutsen rõõmuga!“

***

Olümpia A-normi jahib maikuus EMil

Eesti parimal rinnuliujujal Martin Allikveel jäi eelmisel suvel 200 m distantsil Tokyo olümpiamängude A-normist puudu ainult 0,28 sekundit. Tänavu kevadel tahab ta mullusest vähemalt kolm kümnendikku kiirem olla.

„Loodan, et jõuan Euroopa meistrivõistlustel sihile,“ kiikab Dmitri Kapelini õpilane lootusrikkalt maikuu poole. „Samas paneme igaks juhuks paika ka varuplaani ning valime välja veel paar võistlust, kus võib olümpiamängude A-normi rünnata,“ lisab ta.

22. veebruaril sõidab Martin kaheks nädalaks Hispaaniasse vormi timmima. Pärast Tenerife laagrit naaseb ta koju, kevadel läheb Slovakkiasse treenima. Kui 24aastase sportlase areng jätkub mulluse hooga, on olümpiamängudel poolfinaali ehk 16 parema hulka jõudmine reaalne eesmärk.

Martin Allikvee. Foto: Aldo Luud