Ott Tänak mullusel Rootsi rallil.Foto: AFP/Scanpix
WRC
5. veebruar 2020, 22:19

Tunnustatud ralliajakirjanik: olenemata sellest, kas Rootsi etapp toimub, on korraldajad plindris

Tunnustatud ralliajakirjanik David Evans avaldab portaalis DirtFish arvamust tänavuse Rootsi ralli kohta. Teadupärast on sel aastal ilmad olnud tavapärasest oluliselt soojemad ning lund pole sisuliselt taevast alla tulnudki. See teeb etapi korraldamise väga keeruliseks; pikalt kaaluti selle ärajätmist, kuid lõpuks jõuti siiski lahendusele.

Nimelt kinnitas Rahvusvaheline Autospordiliit (FIA), et 13. - 16. veebruaril kavas olev ralli toimub, kuid lühendatud kujul: esialgselt plaanitud 300 km asemel läbivad piloodid umbes 185 km. Evans leiab, et selle korraldamine on julge otsus. 

"Nagu ütlesin eelmisel korral, on ralli korraldajad hukule määratud olenemata sellest, kas ralli toimub. Öelda jah, me korraldame, oli paljuski ainuke variant," kirjutas Evans.

Ralliajakirjanik usub, et riskida ning etapp korraldada võib osutuda õigeks otsuseks, kuna ajalugu on näidanud, et tali ei jää alati taevasse ning nädala lõpuks võib olla juba palju lund. 

"Mõistagi võib ilm minna nädala lõpuks soojemaks. Kuid võib ka külmemaks minna. Ning võib hakata sadama lund, palju lund. Kujutage ette, kui vihaseks saaks [peakorraldaja] Glenn Olsson ja tema meeskond, kui otsustatakse loobuda ning siis nähakse, kuidas talv kohale jõuab. Seda on varemgi juhtunud," märkis Evans.

Samas on siiski olemas oht, et olud ei parane, vaid võivad minna veelgi halvemateks. Kui ralli toimub kehvades tingimustes, kui lumi jääb taevasse, ei põhjustaks see kahju ainult Rootsi teedele.

Millisesse olukorda paneks see WRC promootori? Kuigi see pole otseslt tema süü. Niigi polda majanduslikult parimas seisus pärast Citröeni, Michelini ja Škoda sarjast lahkumist," arutles Evans.

Kuigi kavas on kiiruskatsed, mis rahvale varem kõvasti huvi pakkunud on, kahtleb Evans, kas sealne kihutamine ka sel korral samasugune välja nägema hakkab.

"Näen, et kavas on endiselt Karlstadi ja Torsby sprindikatsed, need meelitavad fännid kohale. Karlstadi katse saab toimuda tänu pidevale vihmutamisele ja heldele ilmataadile. Kuid milline see ikkagi välja näegema hakkab? Ja kas teed on sellised, nagu me neid varasematest rallidest mäletame?"

Kindlasti on välistatud kruusaralli korraldamise võimalus, juhul kui lund pole.

"Kruusarallit ei saa korraldada selle tõttu, et jääd on liiga palju. 80ndatel ja 90ndatel sai Kielderis üpriski jäistes tingimustes sõidetud, kuid oleme sealt edasi liikunud. Tänapäeval pole sellised olud enam rahuldavad. Samuti lõhuksid jäärehvid pehemed Rootsi rajad kohe ära," arvab Evans.

Peaks ralli siiski ära jääma, saab see tõenäoliselt toimuda siiski järgnevatel aastatel, kuna tegu oleks ettenähtamatu situatsiooniga.

"FIA spordimäärused 2020. aasta autoralli MM-sarjaks on väga selged: iga etapp, mis jääb ära, ei saa järgnevatel aastatel kavas olla, välja arvatud juhul, kui tegu on vääramatu jõuga, mida FIA tunnistab."

"On täiesti adekvaatne eeldada, et ilm läheb vääramatu jõu alla. Ärge unustage, et Rootsil on promootoriga kolmeaastane leping, aga oleks naiivne arvata, et kui ralli sel aastal ära jääb, mõjutab see kuidagi järgmist aastat," kirjutas Evans.

Kui ralli saab suuremal määral toimuda, jagatakse sõitjatele välja kõik punktid. 

"Kõik punktid on saadaval juhul, kui rallist toimub vähemalt 75%. Kui katsetest toimuvad 50 kuni 75%, jagatakse välja pooled punktid ning kolmandik juhul, kui plaanitust saab toimuda 25 kuni 50%. Kui katseteid on võimalik sõita vähem, ei jagataks ühtegi punkte. Need reeglid ei kehti aga punktikatse korral: kui viimane kiiruskatse saab korraldatud nii, nagu kavatsetud, lähevad võitjale kõik viis punkti," selgitas Evans.