Talveralli Rootsi moodi aastal 2020.Foto: AFP/Scanpix
Spordiblogi
16. veebruar 2020, 20:22

Henri Murakas | Jõuga surutud ralli (4)

Tänavune Rootsi ralli jääb ralliinimeste meelde kauaks, kuigi on ka neid, kes selle ilmataadi poolt hüljatud sündmuse tahaks pigem ära unustada. Järgnevad meelevaldsed kommentaarid Rootsis toimunust ning seda ümbritsevast.
  • Kogu Skandinaavia on sel talvel vaevelnud lumepuuduses ning mida aeg edasi, seda jaburamaks muutus kontseptsioon talverallist.

  • Nädal enne rallit käis kohapeal teedega tutvumas kahekordse maailmameistri Marcus Grönholmi omaaegne kaardilugeja, nüüdne FIA delegaat Timo Rautiainen. Selle külastuse järel otsustasid WRC promootor, FIA ja korraldaja, et ralli toimub lühendatud kujul, kus 300 kiiruskatsekilomeetrist jäi alles 170. 

  • Rootsi ralli ärajäämise korral oleks tekkinud olukord, kus viimasest neljast rallist – 2019. aasta viimane etapp Austraalias, tänavune avapauk Monte Carlos, Rootsi ralli ja Tšiili võidusõit – oleks ära jäänud kolm. Selline asi oleks ilmselt küünikute seas tõstatanud küsimusi eelkõige promootoritele, et mis asju te üldse ajate, kui ärajäämisprotsent on 75. Imagoloogiliselt küllalt nutune seis, seega tasub otsida motivaatorit meeletuks pingutuseks, mis ralli toimumise jaoks tehti, korraldajatest kõrgemalt tasemelt.

  • Ilmateade lubas kiiruskatsetele päeval kergeid pluss- ning öösel miinuskraade. Korraldajad, kelle tööle kogu ralli käigus, aga eelkõige sellele eelnenud ajal pole midagi ette heita, sest sellises mastaabis kivist vee väljapigistamist pole ralliringkond näinud ilmselt mitukümmend aastat, hakkasid kiiruskatseid kastma lootuses, et öösel tekkinud jääd on rohkem kui päeval ära jõuab sulada. Etteruttavalt võib öelda, et läks enam-vähem õnneks.

  • Rallieelsetel päevadel – kolmapäeval ja neljapäeval – oli hoolduspargis rallimeeskondade tuju küllalt morn ning valitses üleüldine teadmatus olukorra ees, sest kiiruslegendi koostamise ajal teedega tutvust tehes nägi olukord välja üpris trööstitu. See pani omakorda paljud sõitjad kahtlema enda turvalisuses, sest kardeti kruusasemate lõikude hävitustööd piikrehvidele. Olematu rehvide pidamisega jää peale jõudes võib asi üsna kiirelt üsna hapuks minna, arvestades ka asjaolu, et Rootsi ralli on üks hooaja kiiremaid. 

  • Korraldajatelt ning alaliidult tuli selle peale ainuvõimalik otsus: meeskondadele antakse lisarehvid. Seega sai igale kiiruskatsele startida uue jooksuga. 

  • Hirm on see, mis teeb mehe araks. Ja kõvasti abi oli ka neljapäeva õhtul tulnud külmast. Selle tulemusena olid teed ralli kahel esimesel päeval sõitmiseks kõike arvestades üllatavalt talutavas konditsioonis. 

  • Ralli teise päeva lõppedes oli aga selge, et kohe keeratakse taevakraanid lahti ning lume asemel tuleb kõva vihmasadu. Alguses oli plaanis Likenäsi kiiruskatse läbida kaks korda, kuid kuna tee meenutas pigem oktoobrikuist Saaremaa rallit kui Rootsi MM-etappi, oli korraldaja taas sunnitud loodusele alla vanduma. Ärajätmine tingis ka ralli kilometraaži lühenemise 150 peale.

  • Normaalses maailmas pidanuks selline ralli ära jääma, aga ei jäänud. Kokkuvõttes tõmbas kogu sellest kaosest pikima õlekõrre Elfyn Evans, kes juhtis rallit esimesest kiiruskatsest alates, saades esimeseks britiks läbi aegade, kes Rootsi ralli võitnud. Sellega andis ta tormihoiatuse senisele kolmele suursoosikule MM-tiitli arvestuses, sest peale kahte etappi on just Evans MM-sarja liider. Colin McRae vaim elab edasi.