Rally Estonia 2019 Tartu kiiruskatse.Foto: Reigo Teervalt
Auto-Moto uudised
27. veebruar 2020, 11:45

Autospordiliidu esindaja Rally Estonia saagast: kellegi kõrvu siit tagant otsida ei maksa (43)

Eesti autospordiliidu juhatuse liige Janis Kaal andis täna hommikul Vikerraadio saates "Vikerhommik" Rally Estonia teemal intervjuu. Toome sellest oma lugejateni valitud Sten Teppani küsimused ja Kaalu vastused.

Mida te mõtlete, et otsus [Rally Estonia ära jätta] tuli ootamatult? Kas eeldasite, et Urmo Aava ja meeskond maksavad 100 000 eurot, mida te nende jaoks ootamatult küsisite, lihtsalt ära? Kas see oli see ootamatus, et te polnud arvestanud, et nad on võimelised loobuma ralli korraldamisest?
"Ma teeks täpsustuse. Ega see registreerimistasu tõstmine polnud mingi uus asi, sellega oli tegeletud juba enne minu aega, juba eelmisest kevadest. Lihtsalt nüüd oli see üldsuse jaoks ootamatult laual."

Eelmisel kevadel, see pidi olema enne eelmist Rally Estoniat. Kas Urmo Aava teadis juba siis, et on olemas oht, et registreerimistasu tõuseb 100 000 euroni?
"Kui me sügisel Urmoga sel teemal läbi rääkima hakkasime, siis Urmo nentis, et see teema ei ole tema jaoks uus, see on juba eelmisest kevadest laual. Lihtsalt nüüd ta kellegi tahtel või tahtmatusest viidi meediasse. Kindlasti üldsuse jaoks on see väga uus ja jahmatav teema, mida on tulnud seletada, seda polnud lihtne selgitada

Otsus [ralli ära jätta] oli šokeeriv pigem selles kontekstis, et päev varem, ma eeldan, tekkis kõigil taju, et probleem saab lahendatud. Minu meelest oli Oleg Grossi avaldus üsna selge viide sellele."

Kuhu see 100 000 oleks läinud, kui see oleks tulnud?
"Meil on tegevusi rohkem kui üks. Halbu uudiseid on meedias niigi palju, aga antud juhul sobivad seda illustreerima. Toon ühe näite, millega tuleb tegeleda. Autosport on väga kõrge riskitasemega spordiala. Kui mina jõudsin eelmisel sügisel autospordiliitu, oli meil jätkuvalt üks mitme aasta tagune väga traagiline juhtum ühelt Eesti meistrivõistluste etapil, millega jätkuvalt tegelesime. Tegelesime nende kahjunõuetega, mis sel hetkel oli ainult raha, aga enne seda olid inimelud, mis kaotati.

Autospordiliidu ülesanne on muuhulgas kanda hoolt, et selliseid õnnetusi ei juhtuks. See tähendab, et meil peavad olema koolitatud turvavaatlejad, nad peavad ka reaalselt tegutsema, käima võistlustelt võistlustele ja kandma hoolt, et meil poleks inimkaotusi. Et spordiala tervikuna ei peaks selliseid asju üle elama. Need kõik on ennetavad tegevused, neid ei saa teha õhust ja armastusest, need on inimeste aeg ja töö."

Kust kohast on tekkinud 100 000? Kes selle juhatuse liikmetest välja ütles? Miks just selline summa?
"Ma isegi ei välista, et selle summa väljaütleja võisin olla mina ise. Aga see summa on lähtunud tegelikult võistluste eelarvest. See on protsent võistluste eelarvest, mis ei pea olema tingimata 100 000. Seal on piirang juures, et see ei tohi ületada kümmet protsenti võistluste eelarvest. Kui räägime 100 000 eurost ja Rally Estonia eelarvest, on see võib-olla pisut üle nelja protsendi, kindlasti mitte kümme protsenti."

Kes teie nägemuses peaks korraldajate poolelt selle 100 000 kinni maksma? Nagu kultuuriminister eile ütles, siis seaduse järgi pole võimalik, et summa võetakse EASi ligi miljoni euro suurusest eraldusest. See on antud selleks, et rallit korraldada. Kust Urmo Aava ja kompanii peaks selle summa võtma?
"Me kindlasti ei taha kedagi sundida ja suunata seaduse mittetäitmisele. Kindlasti ei ole meie nõudmine kuidagi seotud sellega, et kultuuriministeeriumi rahast peame kuidagi saama selle 100 000. Pigem on see ürituse korraldaja enda planeerimise küsimus.

Keeruliseks teebki asja see, et üsna pretsedenditu erandina on selle ürituse eelarves nii suur osa riigifinantseerimisel. Ma isegi ei julge nimetada, et sel aastal ühtegi teist autospordiüritust toimuks, kus riik toetaks."

Kas see on Rally Estonia süü?
"Ei, kindlasti mitte. See on väga tubli töö. Aga mis ma öelda tahan, on see, et ükskõik millise autospordisündmuse korraldaja maksab... Nimetame seda autospordi ühisesse katlasse samasuguse proportsiooni oma ürituse eelarvest, lihtsalt erinevus ongi see, et ta peab täiesti ise hakkama saama, lootmata seejuures riigi toele." 

Minu jaoks on huvitav see, et Eesti autoralli tippnimed on seni olnud täiesti vaiksed. Kas söandate öelda, kelle poolel selles küsimuses, kui nimetame seda tüliks, on näiteks Markko Märtin või Ott Tänak? Kas jutt, mida olen kuulnud, et nad on pigem autospordiliidu selja taga, vastab tõele?
"Mina ei ole kindlasti mees seda kommenteerima. Arvan, et seda peab Oti ja Markko käest küsima. Ei oska vastata."

Kelle kõrvad selle tagant välja paistavad? Kogu lugupidamise juures, Janis, ma ei taha teid otse eetris tankistiks nimetada, aga mul on tunne, et see pole teie isiklik asi ajada. Teid on küll autospordiliidust volitatud, aga tulles tagasi seltskonna juurde, keda esindate, seal on niisugused persoonid, et mul on raske ette kujutada, et sealt tagant ei maksa otsida kellegi kõrvu.
"Vastaksin selle kohta nii, et mina tegutsen elus oma moraalse kompassi järgi ja siiani on see moraalne kompass mulle näidanud seda suunda, mida olen käinud. Kellegi kõrvu siit tagant otsida ei maksa. Nii lihtne see lugu ongi. Olen valmis oma sõnade eest seisma ükskõik, millisel hetkel."

Täispikka intervjuud on võimalik kuulata siin.