Ott Tänak pärast võidukat Türgi MM-rallit.Foto: OZAN KOSE
Ümarlaud
20. september 2018, 13:14

ÕHTULEHE ÜMARLAUD | MM-sarja kiireim ekipaaž Ott Tänak - Martin Järveoja tuleb maailmameistriks (13)

Eesti parim ralliduo Ott Tänak ja Martin Järveoja võitlevad kolm etappi enne MM-hooaja lõppu maailmameistritiitli nimel. Õhtulehe virtuaalse ümarlaua taga võtavad koha sisse Deivil Tserp (DT), Karl Juhkami (KJ) ja Mart Treial (MT), et ralliteemadel arutleda.

1. Hooaja lõpuni on jäänud kolm etappi ning tiitli nimel konkureerivad kolm pilooti. Kes kroonitakse Austraalias maailmameistriks?

MTOtt Tänak. Kui saarlase kiiruses pole juba aasta algusest saati olnud põhjust kahelda, siis Türgi ralli tõestas, et a) Toyota peab nüüd ka erakordselt rasketele oludele vastu; b) Tänak suudab teha kaalutletud, maailmameistrilikke otsuseid, mitte ei lähe igas olukorras nui neljaks „hullu panema“; c) õnnejumal on viimaks kaardi pealt Eesti üles leidnud.

Tundub ehk veider, aga mulle näib, et viiekordse tšempioni Ogier’ närvid veavad hooaja lõpus enim alt. Kahtluseuss puges mulle hinge juba mõni ralli tagasi, kuid Türgi väljasõit, mida ta ise nimetas „karjääri üheks lollimaks eksimuseks“, ainult kinnitas seda teooriat.

Sebastien Ogier on viiekordne valitsev maailmameister. Foto: MARKKU ULANDER

Prantslane on kahtlemata kõva mees, aga nii karm konkurents ja tagaajaja roll hooaja lõppfaasis on tema karjääris midagi uut.  Pealegi on raske uskuda mehesse, kes vajab igal teisel rallil tiimibossi Malcolm Wilsoni käskluste abi.

Thierry Neuville? Samuti tubli mees, aga viimaste väljaütlemiste ("Olen täiesti kindel, et kui Ogier´l enam tiitlivõimalusi pole, hakkab ta oma sõpra Tänakut aitama. Sebastien pole kunagi varjanud, et talle meeldib Ott minust palju rohkem. Kui tal avaneb võimalus mulle käru keerata, siis ilmselt ta seda ka teeb.") valguses tundub, et pinge on temalegi korralikult kõrri karanud. Pealegi edestab ta Tänakut vaid 13 punktiga, mis tähendab, et eestlasele piisab triumfiks ainult enda võimetest.

DT: Ennustamine on tänamatu töö, mida tuleb teha delikaatselt. Kuid alati nii ei käituta. Krutin ajaratta korraks aastasse 2002, kui Õhtuleht prognoosis, kuidas esinevad Eesti kergejõustiklased Müncheni EMil.

Mu hea kolleeg Peep Pahv, kes enamasti kuulutab absoluutset tõde, soovitas maratonijooksja Jane Salumäele ennustada katkestamist. Nii lehte kirja läkski. Kui Salumäe oli Münchenis teinud elu parima etteaste tiitlivõistlustel - jäädes esimesena medalita - kogesid kõik Eesti leheneegrid ühe spordijuhi karmi, aga õiglast hinnangut - m***ikari! 

Astun nüüd Pahvi suurtesse kingadesse ja pakun sellise ennustuse: Austraalia rallit alustab Ott Tänak liidrina, edestades napilt Thierry Neuville'i, kuid maakera kuklapoolel tabab teda täielik ebaõnn, eestlane katkestab eelviimasel katsel ja maailmameistriks kroonitakse Neuville. Pahv viibib sündmuste tulipunktis, hüpleb nagu bumerangitabamuse saanud Canberra känguru ja leiab lõpuks lohutust liitrisest viskist. 

Thierry Neuville koos kaardilugeja Nicolas Gilsoul'ga Türgi MM-rallil. Foto: OZAN KOSE

Kui mu ennustus täitub, pääsen järgmisel hooaja saatesse "Selgeltnägijate tuleproov". 

KJ: Ott Tänak ja seda mitte ainult sinimustvalgete prillide pärast! Mehed on tegelikult võrdsemast võrdsemad ning päris nullist alustades tahaks eelise anda Ogier'le. Reaalsuses on meeste stardipositsioonid aga erinevad. Tänak alustab -13 ja Ogier -23 pealt ning minu hinnangul on viiekordse maailmameistri kaotus juba liiga suur.

Tänak on küll kolm rallit enne hooaja lõppu tagaajaja rollis, kuid samuti pole tal midagi kaotada. Neuville'il aga on. Seega arvan, et belglane võib küll igal rallil Tänakust kiirem olla, aga ühel ta neist lihtsalt ei lõpeta, mis mängibki kaardid meie mehele kätte. 

2. Hooaja keskel lahutas Tänakut ja Järveoja liidrikohast tervelt 72 punkti. Ole nüüd aus: kas kandsid eestlased pärast Sardiiniat MM-tiitlit heitlusest maha?

DTJah, hooaja keskel tundus tõesti, et Tänaku rong on läinud. Kuid spordi võlu peitubki selles, et kõike pole võimalik ette ennustada. Muidu oleks tippsport pagana igav. Mul on siiralt hea meel, et enam pole ralliradadel kraavi-Otti. 

KJ: Jah, kandsin. Pärast Sardiinia rallit võisin küll uskuda, et Tänakul on piisavalt kiirust, et Soomes ja Saksamaal triumfeerida, kui eeldada, et ta teeb seda kolmel etapil järjest? Seda usku minus polnud.

Veel vähem uskusin ma, et Neuville võiks Soome ja Türgi ralliga teenida (punktikatsed välja jättes) vaid kaks punkti. Tänaku kübaratrikist tundus ebareaalsem ka võimalus, et Ogier võiks kolmel järjestikusel etapil poodiumilt välja jääda. Aga just nii on juhtunud. 

MT: Ei. Lihtne loogika: kui säärane vahe sai esimese seitsme ralliga tekkida, siis miks ei võiks ta sama hästi järgmise kuuega sulada? Toda arvamust süvendas teadmine, et rallisport on meeldivalt ettearvamatu ala.

Ega ma tegelikult ei läinudki suvel nende punktijuttudega kaasa, sest juuni algus oli selleks mõttetult vara aeg.

3. Kas Tänak ja Järveoja on tänavuse MM-hooaja kiireim ekipaaž?

KJ: Faktide vastu ei saa. Saarlane on ainus, kes võitnud kiiruskatse igal tänavusel rallil. Ka katsevõitude koguarvult (52) ei saa keegi meie mehe vastu. Tänakule järgnevad Neuville (34) ning Ogier (29). Statistikat võib küll väänata kuidas soovid, kuid meie mehe kiirust see ei vähenda. 

Poodiumi tänavusest Korsika rallist, kus pjedestaalile mahtusid nii Ott Tänak, Sebastien Ogier kui ka Thierry Neuville koos kaardilugejatega. Foto: PASCAL POCHARD-CASABIANCA

DTStatistika näitab: Tänak on tõesti kiire, et mitte öelda kõige nobedam. Samas on ralli tipp jäänud hõredaks. Kõige huvitavam oleks juhul, kui kõik piloodid ja kaardilugejad istuks identsetesse autodesse ja suruksid siis jalaga gaasipedaalile. 

MTJah. Lihtne argument: neil on hooaja peale 52 kiiruskatse võitu, Neuville’il 32 ja Ogier’l 29.