Teine juhtum, kus kolm ajateenijat said elektrilöögi kõrge antenniga autoga kõrgepingeliini alt läbi sõites, võiks kandideerida oma tobeduses Darwini auhinnale. Kui ajateenijaile pole koolifüüsikast midagi külge jäänud, siis on kaadriväelaste asi neile ohutusreegleid selgeks teha. Kui kõrgepingeliini alla sõideti ülemuse käsul, kerkib küsimus tolle pädevusest.
Et mõlemad õnnetused juhtusid autodega, siis kerkib veel üks oluline nüanss. Liiklusseadus keelab sõiduki juhtimise väsimusseisundis. Kutselistel sohvritel kontrollitakse piinliku täpsusega, et juht poleks roolis üle lubatud tööaja. Õppustel metsaelust üleväsinud ja väljamagamata kaitseväelane ei pruugi suuta vastu võtta adekvaatseid otsuseid ning võib olla ohtlik nii endale kui teistele. Muidugi tuleb harjutada pingelistes olukordades toimetulekut, kuid mitte elu hinnaga. Tahaks loota, et kaitseväe tehnika kolonnid väsinud ja vähekogenud juhtidega avalikel teedel ei tähenda kaasliiklejatele viitsütikuga pomme.
Mõlema õnnetuse puhul selgitab uurimine juhtunu põhjused, kuid kaks järjestikkust rumalat õnnetust tähendab mainekahju, rääkimata mitme kaitseväelase vigastustega kaasnevast kahjust. Väike Eesti ei saa lubada suurriikliku hoolimatusega ütlemist, et õigetel õppustel ongi ette nähtud elavjõu kaoprotsent.
Kas sa tead kõrge oli antud auto antenn?
Kas tead kui madalal võib olla kõrgepinge liin?
Tee need selgeks ja siis kirjuta uus juhtkiri, kus sa pead äkki möönama, et praeune juhtkiri oli valesi/tõdesi moonutav üllitis.
Ei tea, kui kõrge antenn, aga lugesin, et asi juhtus Aidu kandis.
Sealt mitte kaugel Püssi alajaam kuhu jõuavad igasugused liinid pingega 330kV ja allapoole.
110kV ja suurema pingega liini all manööverdades võib antenn liinist üle meetri kaugel olla, et oma osa kätte saada.
Isegi 35kV puhul pole vaja vastu liini käia.
Ja kui pikk antenn, siis tavaliselt ka mingi maandus mis suurendab säraka võimalust.
Pole mõtet ajada antenne pikaks, kui kett maad mööda ei jookse.
Muidu on autokumm hea isolaator.
Autode liigutamiseks ei anna juhiseid kahjuks spetsid, kes oskaksid hinnata elektriliini visuaalse pildi põhjal seal olevat pinget. Ning teada, kui kaugele sealt tuleb end hoida.
Seda vähem on seda oodata ajateenijatest, kellele on maksimaalses variandis õpetatud, et antenn ei tohiks vastu liini puutuda.